De twee grote Amerikaanse mobiele operators AT&T en Verizon stellen de uitrol van hun nieuwe 5G-dienst twee weken uit in verband met problemen met de veiligheid van het luchtverkeer. Daarmee komen ze tegemoet aan de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten tegemoet, die zich zorgen maken over interferenties met de elektronica in vliegtuigen.
Vooral de effecten op de radio-hoogtemeters baren de autoriteiten zorgen en zouden moeten worden onderzocht. Deze meters zijn belangrijk bij slecht weer en slecht zicht.
Aanvankelijk wilden AT&T en Verizon alleen in de buurt van bepaalde luchthavens het gebruik van meer krachtige signalen een halfjaar opschorten. Ze waren van plan de nieuwe frequenties op de zogenoemde C-band woensdag in gebruik te stellen. Pas op het laatste moment besloten beide ondernemingen af te zien van een confrontatie met de overheid. De luchtvaartautoriteiten krijgen nu wat lucht in deze kwestie. De Federal Aviation Administration (FAA) stond al op het punt om op korte termijn vluchtbeperkingen in te voeren. Die hoeven voorlopig niet door te gaan. Voor de luchtvaart zou dat veel financiële schade hebben betekend.
De mobiele operators hebben nu voorstellen gedaan ter verlichting van het probleem. Deze oplossingen zijn vergelijkbaar met maatregelen die in een aantal Europese landen zijn genomen. AT&T en Verizon denken aan soortgelijke oplossingen als die in Frankrijk zijn doorgevoerd. Maar de Amerikaanse 5G-standaarden en omstandigheden zouden volgens de FAA enigszins verschillen waardoor de Franse manier niet toereikend wordt bevonden.
Grondstation
Dergelijke interferentieproblemen spelen ook in Nederland. De veiling van de 3,5-GHz-band is lange tijd uitgesteld vanwege het gebruik van die frequenties door Inmarsat. Dat bedrijf levert met satellieten in die band wereldwijd communicatiediensten voor de scheeps- en luchtvaart. Het grondstation van Inmarsat in Burum, op de grens tussen Friesland en Groningen, is daarbij cruciaal. De rechter schorste onlangs het besluit van de overheid om Burum met ingang van 1 september een nieuwe bestemming te geven ten gunste van 5G. Ambtenaren van Economische Zaken waren al jaren te voren gewaarschuwd voor dit probleem, maar hadden geen reden gezien daar bij het Nationaal Frequentieplan rekening mee te houden. Achteraf een kostbare vergissing.