The Privacy Collective (TPC) is niet ontvankelijk verklaard in de massaclaim-zaak tegen Oracle en Salesforce. De rechter vindt de claimstichting die in deze kwestie optrad namens Nederlandse internetgebruikers, onvoldoende representatief. Daarmee is de claim die in totaal elf miljard euro bedroeg, volledig van tafel geveegd. De stichting kan niet in beroep, waardoor het 'einde oefening' is.
De rechter is niet toegekomen aan de vraag of de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) massaclaims door een stichting zonder opdracht van de betrokkenen überhaupt wel toestaat. Privacy-voorvechter Simon Hania betreurt dat. ‘Dit blijft liggen voor een volgende keer,’ concludeert hij.
TPC had haar vordering gebaseerd op de nieuwe Wet afwikkeling massaschade in collectieve actie (Wamca). De stichting die haar claims zeer uitgebreid had onderbouwd, struikelde al in de voorfase. Ze moest kunnen aantonen voldoende representatief te zijn. Volgens de Amsterdamse rechter slaagde ze daar allerminst in.
Onder het motto ‘Hoeveel is je privacy je waard?’ probeerde TPC stemmen te vergaren. De stichting kondigde aan twee grote techbedrijven voor de rechter te slepen. Dit om compensatie te eisen voor het grootschalige binnenslepen en verkopen van data van miljoenen Nederlanders, zonder geldige toestemming.
Vervolgens werden internetgebruikers uitgenodigd hun steun te betuigen. Dit kon door op de tekst ‘steun met 1 klik’ met het duimpje te klikken. Volgens TPC heeft zij op deze wijze ruim 75.000 ‘likes’ verkregen.
Te vaag
De rechtbank is van oordeel dat met deze likes niet kan worden vastgesteld dat TPC opkomt voor een voldoende groot deel van de groep getroffen benadeelden. De informatie over de te voeren procedure is daarvoor te vaag. Ook is niet vastgesteld of de personen die de procedure op deze manier steunen wel behoren tot de kring van benadeelden. Bovendien worden geen contactgegevens geregistreerd, zodat TPC geen contact kan onderhouden met haar achterban, terwijl de wet dat wel vereist.
De rechter woog niet mee dat een aantal organisaties zoals de Internet Society Nederland (Isoc), Access Now en De Datavakbond zich achter het initiatief hadden geschaard. Ook de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) liet merken dit soort ‘class actions’ wel te zien zitten.
De ad-techindustrie kan dus voorlopig ongestoord doorgaan. In de dagvaarding had TPC Oracle en Salesforce afgeschilderd als organisaties die op grote schaal en zonder toestemming persoonsgegevens verwerken. Door het illegaal koppelen van data en de ontwikkeling van superieure ‘adtech’ zouden beide Amerikaanse softwarebedrijven een haarscherp profiel van vrijwel iedere Nederlander hebben opgebouwd. Volgens de stichting worden voortdurend op onrechtmatige wijze persoonlijke eigenschappen van iedereen die online is, verzameld en uitgewisseld.