Apparaten die data verzenden, de zogeheten machine-to-machinetoepassingen (m2m), zorgen momenteel voor de grootste groei van het aantal mobiele aansluitingen. Hun aantal steeg in het derde kwartaal met 400.000 tot bijna negen miljoen.
Dat staat in de nieuwste Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het aantal mobiele aansluitingen voor apparaten nam toe naar ruim 8,8 miljoen. Dit zijn m2m-aansluitingen voor bijvoorbeeld rookmelders, alarmsystemen, auto’s en slimme energiemeters, die via mobiel internet data uitwisselen met digitale beheerssystemen. Voor mobiele telefoons steeg het aantal nieuwe aansluitingen met 300.000 naar 22,9 miljoen.
Steeds meer mensen bellen en chatten via een app, waarbij ze data gebruiken in plaats van hun bel- en sms-bundel. Het aantal mobiel gebelde minuten daalde 5 procent naar 11,6 miljard, terwijl het aantal sms’jes met 2 procent afnam naar 546 miljoen. Intussen blijft het mobiele dataverbruik elk kwartaal stijgen: in het derde kwartaal 12 procent tot 346 miljoen gigabyte.
De marktaandelen van de aanbieders van mobiele telefonie met eigen netwerk zijn acht kwartalen achter elkaar nagenoeg ongewijzigd gebleven: KPN en T-Mobile hebben beide een marktaandeel van 25 tot 30 procent. Daarna volgt VodafoneZiggo met een markaandeel tussen de 20 en 25 procent. Mobiele aanbieders zonder eigen netwerk hebben een gezamenlijk marktaandeel van tussen de 10 en 15 procent.
Vaste lijn
Intussen zet ook de daling van het bellen via een vaste lijn door. Er werd in het derde kwartaal 1,8 miljard minuten gebeld via een vaste lijn. Dat is 30 procent lager dan de piek van 2,54 miljard minuten in het tweede kwartaal van vorig jaar. Toen werd een lange periode van daling twee kwartalen achtereen onderbroken door een stijging, rond de invoering van de eerste coronamaatregelen.
In het derde kwartaal is bij 175 duizend huishoudens een nieuwe glasvezelverbinding aangelegd. Er ligt nu bij ruim 4,26 miljoen huishoudens een glasvezelkabel tot aan de meterkast. Daarvan hebben er 1,8 miljoen ook een internetabonnement via glasvezel; achttienduizend meer dan in het voorgaande kwartaal. Het aantal abonnementen voor breedbandinternet (100 Mbps of sneller) via een koperverbinding daalde met vierduizend naar op 2,3 miljoen, en via de kabel met dertienduizend naar 3,48 miljoen.
De marktaandelen van de aanbieders van breedbandinternet zijn ongewijzigd gebleven. KPN en VodafoneZiggo blijven de grootste aanbieders met marktaandelen van 35 tot 45 procent. T-Mobile heeft een marktaandeel van tussen de 5 en 10 procent en Delta Fiber tussen de 0 en 5 procent.