Het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf GVB schakelt OGD ict-diensten opnieuw in voor het beheer van de generieke ict-infrastructuur voor werkplekken en voor de migratie ervan naar een nieuwe omgeving. De overeenkomst loopt vijf jaar en kan tweemaal twee jaar worden verlengd. De twee partijen werken al langer samen. OGD legt delen van deze opdracht neer bij zijn partners Orange Cyberdefense en Quanza.
Het hoofdstedelijk openbaarvervoerbedrijf wil zijn ict-infrastructuur laten beheren, transformeren en standaardiseren en selecteert daarvoor dus opnieuw OGD. OGD regelt al sinds 2015 de it-servicedesk en de werkplekondersteuning voor GVB-medewerkers.
Microsoft-technologie
De Delftse dienstverlener wordt verantwoordelijk voor opzetten van een nieuwe werkplekomgeving die grotendeels in de cloud staat. Ook wordt het ict-netwerk vernieuwd en de ict-beveiliging geregeld. De dienstverlening baseert zich op Microsoft-technologie, waaronder onlinekantoorpakket 365, Microsoft Virtual Desktop en cloudplatform Azure.
De opdracht omvat onder meer dienstverlening op het gebied van infrastructuur, housing en hosting, werkplekken, ict-security en ondersteuning aan eindgebruikers.
Voor het onderdeel ict-beveiliging schakelt OGD zijn partner Orange Cyberdefense in. Deze onderaannemer voert integraal cybersecurity monitoring uit en rapporteert rechtstreeks aan GVB over recente cyberdreigingen. Het beheer en de transformatie van de huidige ict-infrastructuur ligt in handen van OGD-partner Quanza Engineering.