Zakelijke klanten van ABN Amro kunnen vanaf vandaag met api-technologie zelf een controle uitvoeren op de combinatie van tenaamstelling en bankrekeningnummer. De controle van klantgegevens kost bedrijven normaal gesproken nogal wat werk. Integratie van de api in de veelgebruikte toepassing IBAN-Naam Check kan veel tijd besparen. Bovendien neemt de kans op fouten en fraude af.
Een extra controle op de combinatie van naam en rekeningnummer is bijvoorbeeld handig bij het overmaken van grote bedragen, maar ook bij nieuwe klanten. De nieuwe api is de zevende die ABN Amro beschikbaar stelt aan zakelijke klanten. Api (application programming interface) is een methode om de vanaf de ene computer via de internetbrowser te communiceren met een computerprogramma of library elders.
SurePay
De bewuste api komt oorspronkelijk van SurePay, een Utrechts bedrijf dat zich toelegt op de verbetering van identificatie-diensten gebaseerd op IBAN. De onderneming ontwikkelde ook de IBAN-Naam Check, de toepassing die veel Nederlandse banken sinds enkele jaren gebruiken.
Het is voor ABN Amro de eerste api die samen met een partner wordt aangeboden. Dit betekent dat de bank deze api van SurePay op haar Developer Portal plaatst. ABN Amro spreekt van een belangrijke mijlpaal bij de ambitie een one-stop-shop voor zakelijke klanten te realiseren.
Internationaal
SurePay gaat de api nu ook internationaal aanbieden. Als eerste is de dienst geschikt gemaakt voor de controle van betalingen van en naar Frankrijk. Dit past in SurePay’s streven om in heel Europa betaalfraude te voorkomen. Bij de eerste grensoverschrijdende IBAN-Naam Check wordt samengewerkt met SEPAMail.eu, die een verificatiedienst in Frankrijk biedt. StreamMind zorgt voor de connectie tussen ruim 30 Nederlandse en 114 Franse banken.
IBAN-controle verbetert de veiligheid. Volgens David-Jan Janse, ceo van SurePay, is sinds de implementatie van zijn dienst in 2017 de gerapporteerde oplichting in Nederland met 81 procent gedaald. Het aantal verkeerd geadresseerde betalingen nam met twee derde af. Janse: ‘De natuurlijke volgende stap was om onze oplossing beschikbaar te maken voor crossborder betalingen.’ En dat was hard nodig, omdat de fraude steeds internationaler wordt.