Lepaya heeft in een tweede investeringsronde maar liefst 35 miljoen euro opgehaald. De Amsterdamse opleider biedt online- en offline-trainingen aan, waarbij functionele en niet-functionele vaardigheden worden gecombineerd. Lepaya zet data-analyses in om de voortgang van trainingen en leerpaden te meten. De investering werd geleid door Target Global.
Lepaya voegt de zogeheten ‘hard skills’, zoals wiskunde of coderen, in zijn trainingsaanbod samen met ‘soft skills’, bijvoorbeeld initiatief nemen en creativiteit, tot ‘power skills’. Die mix van vaardigheden is nodig om de te verwachten onbalans tussen vraag naar en aanbod van vaardigheden door digitalisering op te vangen, stelt het bedrijf. Door de verdergaande automatisering verdwijnen veel banen, maar komen er ook nieuwe bij. Lepaya verwacht dat in 2025 wereldwijd ongeveer de helft van alle werknemers hun vaardigheden structureel moet vernieuwen.
Dit aanlokkelijk perspectief is voor een aantal investeerders aanleiding om Lepaya te voorzien van een aanzienlijk groeikapitaal. Met de 35 miljoen extra – eerder werd al 6,5 miljoen euro opgehaald – wil de opleider overnames doen in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Scandinavië, om zo uit te groeien tot een grote Europese aanbieder van ‘power skills’-trainingen. De scale-up is momenteel in vijf landen actief: naast Nederland zijn dat België, Duitsland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Lepaya pleegde vorig jaar zijn eerste overname: Smartenup, een aanbieder van data-analyses van leertrajecten.
Verder wil Lepaya de extra financiering gebruiken voor de verdere productontwikkeling, de personalisatie van bestaande diensten en integratie in communicatie- en samenwerkingsplatformen, waaronder Microsoft Teams en Slack.
Edtech
Volgens Lepaya is deze Series B-ronde met zijn 35 miljoen euro de grootste investeringsronde tot nu toe op het vlak van zakelijke ‘edtech’ (educatieve technologie) in Nederland en de op twee na grootste in Europa. De kapitaalinjectie bedraagt een derde van het totaal opgehaalde durfkapitaal in de Nederlandse edtech-sector (110 miljoen euro).
De tweede investeringsronde werd geleid door Target Global, waaraan tevens de bestaande aandeelhouders Mediahuis Ventures en Tablomonto deel namen. Ook stapten ondernemers als Noor van Boven (N26), Anna Brandt (Mollie), Chris Zadeh (Ohpen) en Jordy Kool (Urban Gym) als angel-investeerder in.
Klanten van Lepaya zijn onder meer KPMG, L’Oréal, Takeaway, Mollie, HelloFresh, Flink en Picnic. Bij het bedrijf, in 2018 opgericht door René Janssen en Peter Kuperus, werken ruim honderd mensen.