Gedigitaliseerde processen kunnen de scheepvaart duurzamer maken. De sector geniet namelijk een niet al te beste reputatie. Regelmatig resulteren scheepsongelukken in vervuiling van wateroppervlakten en aangrenzende kustgebieden. Software voor enterprise asset management (eam), kan een remedie zijn. Op de onlangs gehouden maritieme beurs Europort 2021 in Rotterdam sprak onder meer Hexagon hierover. Dit bedrijf nam afgelopen zomer het eam-systeem van Infor over.
Met beter uitgevoerd beheer van en onderhoud aan installaties op schepen zijn ongelukken te voorkomen. Gedigitaliseerd beheer van het schip plus bijbehorende installaties in de vorm van eam-software, kan oplopende kosten en het risico van ongelukken beperken. Het leidt gelijktijdig tot verlaging van de operationele kosten, waarvan onderhoud doorgaans 10 procent voor zijn rekening neemt. Bij oudere schepen kan dat oplopen tot 30 procent.
Volgens Bas Beemsterboer van ict-bedrijf Hexagon, is dat hoog nodig. Wanneer technisch falen ten grondslag ligt aan de ongelukken, dan komen die in twee derde van de gevallen voort uit verkeerd uitgevoerd onderhoud. In zijn presentatie tijdens Europort 2021 toonde de asset management strategist meer negatieve statistieken. Zo noteerde men in 2018 binnen de Europese Unie 36 scheepsongevallen met fatale afloop. Bij 70 procent daarvan vormen menselijke fouten de oorzaak, en de rest is te wijten aan technisch falen van de installaties.
Functioneel nogal uitgebreid
Het Zweedse Hexagon nam afgelopen zomer de eam-activiteiten van het Amerikaanse softwareconcern Infor over. De bijbehorende eam-oplossing, ontwikkeld onder de vlag van Datastream, werd net voor de overname van SSA/Baan in 2006 aan het Infor-portfolio toegevoegd. Inmiddels wil het conglomeraat zich meer focussen op de industriële productie en de zorgsector. Een op nautische leest geschoeide oplossing past daar niet in en is daarom afgestoten naar de Zweden. Infor blijft voorlopig nog wel gehandhaafd in de productnaam.
Het door AWS gedreven eam cloudplatform Infor Hexagon EAM is functioneel nogal uitgebreid. Volgens Beemsterboer leent het zich prima om op kleine schaal te beginnen en verder uit te groeien naarmate een scheepvaartorganisatie meer grip krijgt op z’n assets. Het laaghangend fruit laat zich direct plukken, met als resultaat toegenomen productiviteitcijfers en de gelijktijdig verbeterde kwaliteit van de voorhanden data over de assets.
Machines, apparaten en hun onderdelen zijn direct te identificeren, net als werkorders, autorisaties, reserve-onderdelen en uitgevoerde ’engineering’ activiteiten. Een brede reeks hulpmiddelen is daarbij van dienst. Het gaat bijvoorbeeld om camera’s, spraak/tekst-voorzieningen, NFC/RFID-herkenning, mobiele telefooninstrumenten zoals Facetime, en andere te controleren platforms voor onmiddellijke online-zichtbaarheid, zoals Mobile Technician Maritime Asset Performance Chemicals.
Computable was begin november aanwezig bij de internationale maritieme beurs Europort 2021 in Rotterdam. Daar bleek dat de maritieme wereld nu in de ban is van het elektrificeren en digitaliseren van vaartuigen.