Vorig jaar was het al eenzaam aan de top voor Bol.com, dit jaar wordt die eenzaamheid alleen maar erger. Het bedrijf komt opnieuw als populairste uit de bus in het imago-onderzoek onder niet-ict-organisaties. Het loopt zelfs verder uit op de volgers op de lijst. Onder die volgers zien we trouwens wel verschuivingen plaatsvinden; kleine verschuivingen maar ook mega-sprongen.
Dit is het vierde jaar dat Computable en Enigma Research een imago-onderzoek doen onder niet-ict-organisaties en het is de vierde keer dat Bol.com deze lijst aanvoert. Dat is natuurlijk knap, maar Bol.com weet ook ieder jaar zijn positie ten opzichte van de rest te verstevigen. Waar in 2018 de concurrentie nog geïndexeerd op ruim 74 procent en minder stond, daar staan ze vier jaar later met ruim 64 procent op een grotere achterstand. Ze houden dus telkens hun positie vast, geen vuiltje aan de lucht dus voor Bol.com.
Grote sprong voorwaarts
Hoe anders is dit voor de overige deelnemers op de lijst. Om heel precies te zijn; nog twee andere niet-ict-organisaties scoren dezelfde plek als vorig jaar, 97 partijen hebben een andere positie of zijn nieuw op de lijst. Achter Bol.com nog geen grote veranderingen, nummer twee ABN Amro en nummer drie Philips wisselen van positie ten opzichte van vorig jaar. Hetzelfde geldt voor nummer vier ING en nummer vijf TU Delft. Daarmee lijkt de top vijf op die van vorig jaar. De rest van de top tien kent echter ook drie partijen die een grote sprong voorwaarts hebben gemaakt ten opzichte van 2020.
De eerste klapper is voor de AIVD. Vorig jaar stond het nog op de dertiende positie, dit jaar weet het de zesde plek in de wacht te slepen. Een sprong voorwaarts, en wel van tien plekken, is er voor Defensie, en dan specifiek het legeronderdeel want het ministerie doet als aparte organisatie mee aan het onderzoek. Vooral het onderdeel Joint IV Commando / Operations blijkt populair onder ict’ers te zijn, Defensie klimt dan ook op naar de achtste plek. De laatste sprong de top tien in wordt gemaakt door de Politie, dat van een negentiende plaats in 2020 opklimt tot en met de tiende plek. Tussendoor zagen we nog Ahold Delhaize op de zevende positie en de TU Eindhoven op plek negen voorbij komen. Beide organisaties leverden één plek in.
Vermeldenswaardig
Toch staan de sprongen van de AIVD, Defensie en de Politie in schril contrast met de sprong die Mammoet weet te maken. Vorig jaar mocht het nog maar net meedoen op de lijst met een notering op plek 99, dit jaar stijgt het veertig posities en staat het op plek 59. Een vergelijkbare sprong, maar dan met 37 plekken, wordt door Interpolis gemaakt. Van positie 83 staat het nu op plek 46. De sprong van 28 plekken van SSC-ICT is natuurlijk ook vermeldenswaardig.
Bol.com doet het al die jaren dus gewoon goed, en eigenlijk doen ze het ook steeds beter. Als we kijken naar de vier deellijsten op basis waarvan de hoofdlijst ontstaat, dan zien we Bol.com twee keer als eerste en twee keel als tweede uit de bus komen. Op het vlak van innovatie leidt het ruim 36 procent voor Philips en als werkgever is de voorsprong ruim 31 procent op ABN Amro. Deze laatste weet de lijst van opdrachtgevers te winnen met zo goed als 3 procent marge op Bol.com, dat op zijn beurt op de lijst van het kennisniveau van de medewerkers TU Delft nog voor zich moet dulden met een voorsprong van ruim 6 procent.
Verantwoording imago-onderzoek Enigma Research
Enigma Research heeft gebruik gemaakt van een online kwantitatief marktonderzoek. De resultaten zijn verwerkt met behulp van het (mobiele) onderzoekssysteem van Enigma Research. In totaal 790 personen deden aan dit onderzoek mee. In het onderzoek werd specifiek gevraagd naar het imago als opdrachtgever, als werkgever, op het gebied van innovatie, op basis van het kennisniveau van de medewerkers en 22 ict-deelgebieden. Ook zijn de deelnemers naar sector verdeeld.
De berekening vond plaats door de deeltotalen op te tellen en te indexeren ten opzichte van de nummer één. Mocht er ergens een gelijke stand optreden, dan werd in de hoofdlijst de onderlinge verhouding bepaald op basis van het totaal aantal gegeven beoordelingen (waarbij minder beoordelingen bij een gelijke score voorgaat). In de deelcategorieën werd bij een gelijke stand de onderlinge verhouding bepaald op basis van meest gegeven hoogste scores.
Aan het imago-onderzoek namen 160 niet-ict-organisaties deel. Om tot deze top 160 te worden toegelaten, was het noodzakelijk om minimaal 150 ict’ers in dienst te hebben in Nederland.