De top van Computable's imago-onderzoek onder ict-bedrijven zit dit jaar muurvast. De eerste tien organisaties zijn precies dezelfde als vorig jaar. Grote sprongen worden lager op de lijst gemaakt. Axians maakt dit jaar de grootste sprong.
Dat de top drie gedomineerd wordt door Microsoft, Apple en Google, dat is al jaren hetzelfde verhaal. De drie techgiganten wisselen weleens van plaats, maar staan altijd met z’n drieën bovenaan. De afgelopen jaren zijn we wel gewend geraakt dat het Nederlandse ASML de vierde plek in het imago-onderzoek inneemt en zelfs de nummer vijf Amazon Web Services heeft een abonnement op deze plek. Maar daarna, daarna gebeurde er altijd wel iets op de lijst, maar dat geldt niet voor dit jaar.
Weinig vuurwerk
Gebeurt er dan helemaal niets? Nee, dat ook weer niet. Ja, van zes tot en met tien vinden we dezelfde namen als een jaar geleden, ze staan wel in een andere volgorde. Accenture wint twee plekken en klimt op naar de zesde positie, Cisco levert juist een plekje in en staat op zeven. Daarachter vinden we respectievelijk Capgemini en Adyen die allebei één plekje weten te winnen ten opzichte van vorig jaar. De top tien wordt afgesloten met IBM die het eigenlijk het slechtst heeft gedaan. Het bedrijf levert namelijk drie plekken in.
Het vuurwerk in de lijst is nog niet direct in de volgende tien posities terug te vinden, al gebeurt daar wel iets meer als bij de eerste tien ict-bedrijven. Afas Software en KPN wisselen stuivertje en op plek dertien zien we een eerste serieuze stijger. Daar staat namelijk Atos dat vijf plekken winst ten opzichte van 2020 wist te realiseren. Daarna staan Dell, HPE en Red Hat zo’n beetje op plekken waar ze altijd staan en op plek zeventien staat Cegeka dat maar liefst zeventien plekken won. Toch deed in de top twintig Schuberg Philis het net nog iets beter door van plek 39 naar de twintigste positie door te stoten.
Grootste sprong
Toch zijn Cegeka en Schuberg Philis niet de grootste stijgers van dit jaar. Die eer is in 2021 weggelegd voor Axians. Het bedrijf werd overgenomen door Vinci Energies en onder die naam stond het vorig jaar ook op de lijst. Op eigen verzoek is dit jaar de naam weer aangepast naar Axians omdat dit namelijk de ict-tak van het moederconcern is. Deze naamswijziging legde Axians geen windeieren, want waar het met Vinci Energies nog op plek 67 op de lijst van vorig jaar stond, daar is Axians in 2021 terug te vinden op positie 28. Dat betekent dus een winst van 39 plekken, de stijger van het jaar! Chipsoft daarentegen maakt een omgekeerde sprong en moet dit jaar 38 plekken inleveren.
Om tot de hoofdlijst te komen, worden voor het imago in totaal zes deelgebieden onderzocht: als zakenpartner, op het vlak van innovatie, als werkgever, het kennisniveau van de medewerkers, de financiële stabiliteit en op het vlak van duurzaamheid. Deze zes lijsten leveren ook winnaars op, waarbij moet worden aangetekend dat ook hier de usual suspects de boventoon voeren. Apple voert maar liefst vier lijsten aan, Microsoft leidt de andere twee.
Battle top 3
Dat Apple bovenaan vier deellijsten staat, is op zich niet opvallend. Opvallender is des te meer dat Apple niet bovenaan staat op de eindlijst. Dit komt vooral door de overwinningen van Microsoft op de deellijsten voor zakenpartner en het kennisniveau van de medewerkers. Procentueel is het gat naar Apple zo groot dat dit via de andere lijsten niet gecorrigeerd wordt. Daar waar Apple weet te winnen sluit Microsoft gewoon dichter aan, soms zelfs binnen de 1 procent.
Google deed in het verleden volop mee in de top drie, maar lijkt dit jaar toch Microsoft en Apple te moeten loslaten. Telkens wordt er een derde of vierde positie ingenomen en het gat met die andere twee techgiganten lijkt steeds iets groter te worden. Google heeft nog steeds een steady derde plek in het onderzoek, maar het ziet wel steeds nadrukkelijker ASML naderen. Met een kleine 4 procent achterstand zou ASML volgend jaar weleens een serieuze bedreiging kunnen gaan vormen voor Google. ASML weet in ieder geval op vier deellijsten de positie van vorig jaar vast te houden en op de overige twee lijsten stijgt het.
Opvallende sprongen
Als we de zes deellijsten scannen op opvallende sprongen, dan zien we een aantal ict-bedrijven het goed doen. Zo zien we Afas met zes plekken winst de top tien bestormen als zakenpartner, maar ook dienstverleners als Cegeka, Ordina en Conclusion maken reuzensprongen. Op het vlak van innovatie zien we Dell Technology en Red Hat mooie stappen maken, maar in de top twintig maakt Capgemini de grootste sprong. Ook als werkgever doet Capgemini het goed met drie plekken winst in de top tien. Net buiten die top tien zien we spelers als Atos, Schuberg Philis, Cegeka en Ordina grote sprongen maken.
Als we kijken naar het kennisniveau van de medewerkers, dan is de top tien ietwat saai. Alleen Atos weet een sprong te maken en klimt met acht plekken naar de tiende positie. Daar vlak achter aan volgt Schuberg Philis met elf plekken winst en ook de winst van veertien plekken van Xebia (positie twintig) is vermeldenswaardig. Ook zijn er twee keer een top vijftig gerealiseerd, op het vlak van financiële stabiliteit en duurzaamheid. In de eerste doen Adyen en Accenture het beide goed met drie plekken winst in de top tien, maar ook zijn er flinke sprongen voor HP Inc. en HPE (vroeger één bedrijf). HPE stijgt acht plekken naar de twaalfde positie, HP Inc. stijgt dertien posities naar de negentiende plek. Op het vlak van duurzaamheid zien we in de top tien vooral Afas, Capgemini en Accenture het goed doen.
Verantwoording imago-onderzoek Enigma Research
Enigma Research heeft gebruik gemaakt van een online kwantitatief marktonderzoek. De resultaten zijn verwerkt met behulp van het (mobiele) onderzoekssysteem van Enigma Research. In totaal 790 personen deden aan dit onderzoek mee. In het onderzoek werd specifiek gevraagd naar het imago als zakenpartner, als werkgever, op het gebied van innovatie, op basis van het kennisniveau van de medewerkers, qua financiële stabiliteit, duurzaamheid en 25 ict-deelgebieden.
De berekening vond plaats door de deeltotalen op te tellen en te indexeren ten opzichte van de nummer één. Mocht er ergens een gelijke stand optreden, dan werd in de hoofdlijst de onderlinge verhouding bepaald op basis van het totaal aantal gegeven beoordelingen (waarbij minder beoordelingen bij een gelijke score voorgaat). In de deelcategorieën werd bij een gelijke stand de onderlinge verhouding bepaald op basis van meest gegeven hoogste scores.
Aan het imago-onderzoek namen 165 ict-bedrijven deel. Om tot deze top 165 te worden toegelaten, was een minimale omzetgrens van zeventig miljoen euro in Nederland vereist.