Online-aandeelhandelsplatform DeGiro kampt al langere tijd met problemen met zijn belangrijkste it-systeem. Het zelfgebouwde systeem is weliswaar innovatief, maar ook log, onbeheerbaar en onvoldoende schaalbaar voor de onstuimige groei van het bedrijf. Dat melden oud-medewerkers aan het Financieele Dagblad.
Volgens de anonieme bronnen, van wie sommigen tot enkele maanden geleden bij DeGiro werkten, is de digitale infrastructuur niet opgewassen tegen de groei die de broker doormaakt. Vooral sinds het begin van de coronapandemie neemt het aantal particuliere beleggers opvallend toe, wat DeGiro veel nieuwe klanten opleverde. Op enkele momenten werd zelfs een klantenstop aangekondigd, om het platform robuuster te maken.
Zelfgebouwd
Het is dankzij het zelfgebouwde systeem dat DeGiro zijn diensten relatief goedkoop kan aanbieden, aldus de door het FD geraadpleegde bronnen. Er is een kleine groep mensen die het systeem kennen en kunnen onderhouden, wat het lastig maakt om aanpassingen te doen. Soms zijn toch aanpassingen nodig, vooral om het platform beter te beveiligen. De Nederlandsche Bank had daar op gehamerd.
Er wordt gewerkt met zelfgebouwde software die telkens wordt aangepast, terwijl het volgens de oud-medewerkers beter zou zijn over te stappen op een geheel nieuw systeem. Een plan hiertoe sneuvelde echter in het management. De mensen die het FD hierover spreekt, zeggen dat managers slecht met it’ers communiceren en verkeerde prioriteiten stellen.
Extra fysieke servers
Ook een voorstel om voor de schaalbaarheid een cloudomgeving in te schakelen, redt het niet. Het management stelt dat cruciale it binnenshuis moet blijven. In plaats daarvan zet DeGiro bij drukte op het aandeelhandelsplatform extra fysieke servers in. Volgens de zakenkrant werkt bijna de helft van het personeel op de it-afdeling.
Flatex, de Duitse eigenaar van DeGiro, reageert dat de capaciteitsproblemen op het handelsplatform zijn ontstaan tijdens de coronacrisis en niet eerder. Volgens de organisatie is voortgang geboekt om fouten uit het verleden te repareren. Een urenlange storing op 22 november zou los staan van de hierboven beschreven problemen. Er zou ook geen sprake zijn van stabiliteitsproblemen. De eigenaar merkt bovendien op dat de gebruikte bronnen niet meer bij de broker werkzaam zijn en dat het platform sinds hun vertrek is geëvolueerd.