Pieter Aarts is terug in Europa. De oud-directeur van HP en PinkRoccade verbleef acht jaar in Californië. Daar bouwde hij zijn eigen bedrijf RoOomy uit tot belangrijke speler in de markt van virtual reality voor 3d-interieurontwerpen. Het werd tijd voor iets nieuws en dus stort hij zich met Nucleoo op datamanagement-as-a-service.
Sinds een jaar runt Pieter Aarts samen met Arnoud Krom vanuit het Spaanse Granada het bedrijf Nucleoo, een platform waarmee organisaties hun databerg beter benutten. De heren vinden het zonde dat bedrijven gemiddeld amper dertig procent van de beschikbare data inzetten voor slimmere bedrijfsvoering. Het platform maakt datagedreven besluitvorming toegankelijk, door data te structureren en concrete inzichten te bieden.
Uiteindelijk moeten inzichten op basis van historische gegevens leiden tot een blik in de toekomst, meent Aarts. Dit voorspellend vermogen is alleen mogelijk als het datafundament op orde is, vertelt hij. Pas dan kun je betrouwbare data uit verschillende bronnen combineren voor kunstmatige intelligentie en machine learning. Maar zo ver zijn de meeste organisaties volgens hem niet.
Marktbehoefte
Aarts is overtuigd dat datamanagement-as-a-service voorziet in een marktbehoefte. ‘Vooral middelgrote ondernemers zien het nut van datagedreven bedrijfsvoering, maar hebben geen budget of mensen om dit zelf te regelen. Managers die beslissingen tot dusver baseerden op hun buikgevoel, hebben nu de wens hiervoor data te gebruiken.’ Voor Aarts was dit aanleiding om contact te leggen met Arnoud Krom, die vanuit Andalusië al langer datamanagementdiensten aanbiedt.
Na een prettige lunch onder de Iberische zon, beklonk het duo begin 2021 de samenwerking met de oprichting van Nucleoo. Afgelopen mei volgde de demonstratie van de eerste versie, grotendeels ontworpen en gebouwd door een team van softwareontwikkelaars in Granada. De toepassing zelf draait op Microsoft-technologie: Azure als cloudplatform en Power BI als analytics- en rapportagetool. De klant bepaalt bij welke cloud-aanbieder het datalake staat waarin alle brongegevens worden gecombineerd. Dat kan bijvoorbeeld ook AWS zijn.
Voorlopig richt het bedrijf zijn pijlen op Nederlandse organisaties in het midden- en kleinbedrijf, zegt Aarts. Volgens hem is de markt er hier meer klaar voor dan in Spanje. Toch werkt ook een aantal Spaanse ondernemingen inmiddels met de oplossing. Aarts verwacht binnen een paar jaar uit te breiden naar andere landen, waaronder de VS. Want de Amerikanen zijn meer datagedreven dan wie dan ook, weet hij.
RooOmy
Voor Aarts hebben Amerikanen weinig geheimen meer. Tot eind 2020 zat hij in San Jose, Californië. Daar was hij ruim acht jaar ceo van RoOomy en Loft, het bedrijf dat hij in 2013 samen met een compagnon in Amsterdam opzette. RoOomy is een mobiele app waarmee je ruimtes virtueel inricht. Op basis van virtual reality (vr) en augmented reality (ar) toont de app in drie dimensies meubels waarvan de afmeting, kleur en bekleding is aan te passen aan de betreffende kamer.
RoOomy wordt voornamelijk ingezet via woonwarenhuizen en makelaars. Omdat deze markt in Europa vrij beperkt is, besloot Aarts al vroeg de stap naar Amerika te zetten. Daar wist hij in korte tijd een van Amerika’s grootste woonwarenhuisketens te strikken: Crate & Barrel. Vele grote afnemers volgden. Hun meubels kun je via de app projecteren in jouw woonkamer. Waar de retailers voorheen veel met fotografie werkten, gaat het nu om 3d-modellen die digitaal worden samengesteld en gerenderd.
De app werd grotendeels ontwikkeld in Nederland, de 3d-modellen van de meubels in China en Vietnam en de belangrijkste afzetmarkt is de VS. Deze combinatie was niet eenvoudig, bekent Aarts. ‘Het managen van een bedrijf in de VS is niet gemakkelijk. Er heerst een ander spanningsveld. De markt is verder ontwikkeld en de winner takes it all-cultuur is veeleisend voor ondernemers. Je moet je weg weten te vinden. Het vraagt ook veel doorzettingsvermogen om in Azië te produceren. Je hebt te maken met culturele verschillen en moet tegelijkertijd dealen met de hoge verwachtingen van de investeerders.’
Andere business, veel overeenkomst
Na acht jaar pionieren met RoOomy in de VS, was het voor ceo Aarts eind vorig jaar tijd de touwtjes uit handen te geven en terug te keren naar Europa. Hij werd lid van de raad van bestuur en stapte in het avontuur met Nucleoo. Een andere business, maar met veel overeenkomsten, vindt hij.
‘Een interieurarchitect is heel duur en een data-analist ook. Beiden gebruiken kostbare technologie. Wij combineren kennis, software en een clouddienst waar het mkb echt iets aan heeft zonder de hoge kosten. Het kost ons dan ook weinig moeite om klanten te overtuigen.’
Overtuigd van zijn nieuwe project is Aarts in elk geval al lang. Het lijkt erop dat hij in Granada zijn draai aardig heeft gevonden. Hij pendelt zo nu en dan naar Nederland, maar de Andalusische zon lonkt. Met zijn compagnon om de hoek en grootse ambities voor de toekomst, is er ook weinig reden voor twijfel. Wat klein begint, kan groot worden, weet hij uit ervaring.