Mark Vermeer en Vaughan Mulder willen ICT-ontwikkelaars enthousiast maken voor een baan bij de gemeente Rotterdam. Vermeer: “Het gaat hier niet over pindakaas.” Mulder: “Er is waanzinnig veel mogelijk. De enige beperking ben je zelf.”
Al eens gehoord van de digital twin van de gemeente Rotterdam? Dat is de digitale versie van de stad. Burgers worden daar nadrukkelijk bij betrokken. Stel: je wilt het pleintje voor je deur veranderen. Maak een ontwerp in de digital twin! Ook projectontwikkelaars kunnen de digital twin gebruiken. Ze hoeven geen bouwvergunning van twintig kantjes meer aan te leveren bij de gemeente maar kunnen digitaal ontwikkelen en zelfs de wisselwerking van hun project met de omgeving zien.
Mark Vermeer is enthousiast over de digital twin. Voor de gemeente Rotterdam is het een nieuwe manier om contact te leggen met burgers en bedrijven. Onder Vermeer’s leiding worden zulke innovaties ontwikkeld. Hij is directeur Innovatie, Informatievoorziening, Facilitair & Onderzoek. Onder zijn beheer vallen ongeveer duizend medewerkers (waarvan 600 ICT’ers). Softwareontwikkeling en technisch applicatiebeheer vindt plaats bij de afdeling Klanttoepassingen van Vaughan Mulder. Vermeer en Mulder geven samen dit interview.
Thuis werken
Werken voor een gemeente, dat gaat toch over parkeerboetes en grofvuil? Nou, het is gelukkig meer dan dat. Vermeer: “Weinig mensen realiseren zich dat wij een van de grootste ingenieursbureau’s van Nederland hebben. We organiseren ook events zoals het songfestival en de start van de Tour de France. We hebben een eigen kredietbank en houden ons bezig met het managen van verkeer en sluizen. Je kunt je voorstellen dat dit interessant werk oplevert voor ICT’ers.”
De afdeling Klanttoepassingen heeft 80 vaste medewerkers (en 42 externen) en richt zich op het maken van allerlei ICT-toepassingen voor de genoemde diensten. Dat gebeurt voornamelijk van huis uit. Vaughan Mulder vertelt hoe dat ging: “Van de ene op de andere dag moesten we vorig jaar die switch maken. Vragen bij de koffieautomaat konden niet meer gesteld worden. Ineens waren kinderen, partners en huisdieren onderdeel van de werkomgeving. Dat moesten we anders gaan faciliteren.”
Zo geschiedde. Op alle afdelingen worden inmiddels online-events, presentaties, lunchlezingen en online-cafés georganiseerd. Mulder: “We zijn daar creatief in geworden. Afdelingsuitjes doen we vaak digitaal, van speeddaten tot kampvuurgesprekken tot daily stand-ups. Normaal zouden we dat allemaal fysiek organiseren, maar we merken dat dit ook werkt. Daily stand-ups hebben we in bijna alle teams ingevoerd. Wat we terugkrijgen van teamleiders is dat ze mensen nu juist meer spreken dan vroeger.” Voor directeur Vermeer heeft de switch naar online nog een ander voordeel: “Met één druk op de knop bereik ik duizend mensen. Fysiek zou dat al gauw een circus zijn.”
Digitale Balie
Klanttoepassingen heeft vele tientallen projecten in beheer. Daar zitten pareltjes tussen. Onlangs ging de Digitale Balie online, een combinatie van een digitale balie met een video conferencing-tool. Mulder: “Die hebben we ontwikkeld omdat we nu wat verder van de burgers af staan. We gaan naar hen toe in plaats van andersom. Thuis gaan ze met ons in gesprek. De Digitale Balie hebben we gebouwd met een leverancier. Wij faciliteren identificatie, bestandsoverdracht en betalingen, leverancier WeSeeDo bouwde de video conferencing-tool. Het is een Teams-achtige oplossingen met extra functionaliteit om het als digitale balie te laten werken.”
Ander project. In het voor iedereen toegankelijke MeldR (“een handzame app met een groot bereik”) kunnen burgers meldingen maken van allerlei zaken die hen storen. Loszittende stoeptegel? Kapotte lantaarnpaal? Rondslingerend matras? Maak een foto! Maak een melding aan en de interactie met de gemeente kan beginnen.
Met legio mogelijkheden tot het bouwen van gave dingen proberen Mulder en Vermeer developers enthousiast te maken. Mulder: “We zijn druk met lean en agile. We doen aan DevOps en BizDevOps en zijn continu bezig onszelf hierin te ontwikkelen en verbeteren. We verkleinen zo de kloof tussen vraag en oplossing. Dat is nodig voor maatwerk. Onze mensen gaan ontwikkelen bij de klant op schoot, om het zo maar te zeggen. Daarvoor moeten ze steeds meer schakelen tussen de abstractie van de code en de vertaling naar de klantvraag. Die samenwerking is mooi, zeker als zo’n opdracht het maatschappelijk belang raakt en de burger dient.”
Scrummasters gezocht
Bij de gemeente Rotterdam kunnen developers ook ervaring opdoen met nieuwe platforms en frameworks die nu in opkomst zijn. Dat is cutting edge-technologie. Alleen jammer dat er zo weinig mensen voor beschikbaar zijn op de arbeidsmarkt. Mulder heeft momenteel zes vacatures open staan voor senior Mendix-ontwikkelaars, Java-ontwikkelaars, “door de wol geverfde scrummasters” en netwerkbeheerders. Hij verwacht dat dat aantal groeit naar vijftien want deze markt is extreem krap (want specialistisch). In het vijvertje met vissen hangen ook hengeltjes van alle concurrenten.
Maar Rotterdam is niet zomaar een stad, en de gemeente Rotterdam niet zomaar een opdrachtgever. ‘Zet jij de stap?’ Met die strak gesneden commercial op YouTube worden data professionals uitgedaagd. De beelden van Rotterdam denderen voorbij als een Thalys op volle snelheid, ondersteund met spoken word in de harde taal van de straat. Van Charlois tot de Afrikaanderbuurt, van Kralingen tot Delftshaven: het hart van Rotterdam klopt. Overal. Altijd. En creatieve ontwikkelaars mogen er hun ICT-toepassingen doorheen pompen. Dat is spannend. Spring maar in het diepe.
Bekijk hier het filmpje: