In de begindagen van de pandemie was de plotselinge noodzaak van personeel om buiten de veilige grenzen van het bedrijfsnetwerk te werken een uitdaging voor veel it-afdelingen. Inmiddels werkt de meerderheid van de werknemers vanuit huis.
Na een aanvankelijke strijd om veilige en stabiele externe verbindingen tot stand te brengen met applicaties en gegevens in multi-cloud-omgevingen, datacenters en op bedrijfsservers, is dit technologische landschap geleidelijk het ‘nieuwe normaal’ geworden. Nu begint er langzaam weer een omslag te komen naarmate werknemers terug naar kantoor gaan en daarbij tegen een groot aantal verouderde technische problemen en noodoplossingen aanlopen.
Terugkeer naar een nieuw normaal
It-afdelingen staan voor nieuwe uitdagingen om veilige langetermijnoplossingen te identificeren en implementeren. Hun eerste taak is de datastromen te toetsen aan de beschikbare bandbreedte. Het gebruik van samenwerkingstools en videoconferenties genereert realtime-dataverkeer in het bedrijfsnetwerk en werknemers gebruiken veel meer cloudgebaseerde applicaties dan vóór de pandemie. Ook op kantoor verwachten medewerkers in realtime dezelfde audio- en videokwaliteit en hebben ze toegangsrechten nodig voor de applicaties die ze thuis gebruiken. Bedrijfsnetwerken die gebaseerd zijn op traditionele infrastructuur en afhankelijk zijn van on-premises componenten, zullen hun bandbreedte en transmissiecapaciteit aan serieuze tests moeten onderwerpen.
Vereisten
In dit licht hier een lijst met vereisten die it-afdelingen kunnen gebruiken om zich voor te bereiden op hybride werken:
- Consistente werkomgevingen
Wanneer werknemers terugkeren naar kantoor en inloggen op hun werkstations om videoconferenties bij te wonen en toegang te krijgen tot cloudgebaseerde applicaties, zou dit geen uitdaging moeten zijn voor het it-systeem. Een manier om een hybride werkmodel tot stand te brengen, is door gebruik te maken van een cloudgebaseerde zero-trust-aanpak die de vraag naar connectiviteit combineert met de behoefte aan beveiliging. Direct via internet werken vanaf elke locatie helpt om latency-problemen te voorkomen, terwijl beveiliging in de cloud werknemers veilig houdt, ongeacht waar ze zich bevinden. Netwerktoegang wordt vervangen door een op regels gebaseerd model op applicatieniveau. Medewerkers kunnen rechtstreeks worden verbonden met hun services en apps, die overal online onzichtbaar blijven, waardoor bedrijven hun kwetsbaarheid voor aanvallen verminderen.
- Netwerkcapaciteitsplanning en performance-bewaking
Als slechts één werknemer een vergadering bijwoont vanuit huis, moet een hoogwaardige videoconferentie worden opgezet zodat die werknemer op afstand kan deelnemen. Met dit in gedachten moeten it-teams nadenken over hoe ze hun infrastructuur kunnen schalen om het voor werknemers gemakkelijk te maken om verbinding te maken en om de benodigde hoeveelheid bandbreedte te bieden. Zelfs als de acceptatie voor hybride werken relatief laag is, zal dit model het volume van audio- en video-dataverkeer in het bedrijfsnetwerk aanzienlijk vergroten. Als de werknemer door een gebrek aan bandbreedtecapaciteit niet de datakwaliteit op kantoor kan krijgen die hij thuis gewend is, krijgen werkgevers een probleem. Hoogwaardige connectiviteit staat nu op het spel: een minimumvereiste waaraan werkgevers moeten voldoen om werknemers tevreden te houden.
Over het algemeen worden de telemetrische gegevens die worden gebruikt om de digitale ervaring te bewaken en problemen met slechte gesprekskwaliteit op te lossen, geleverd door ucaas-providers (bijvoorbeeld Microsoft Teams of Zoom), die dashboards aanbieden met hun eigen meetwaarden voor gesprekskwaliteit. De gegevens op deze dashboards zijn te gebruiken om een mos (mean opinion score)-waarde te berekenen: een numerieke indicatie van de beoordeelde algehele kwaliteit van een spraak- of videovergadering op een schaal van één tot vijf, waarbij ‘vijf’ staat voor een perfect gesprek. Maar dit is waar de diagnose vaak eindigt: we weten misschien dat een gebruiker een MOS-gesprekskwaliteit van 3,6 heeft ervaren, vergelijkbaar met een enigszins onduidelijk mobiel telefoongesprek, maar het is altijd moeilijk geweest om precies te achterhalen waarom de kwaliteitsproblemen zich hebben voorgedaan.
Moderne oplossingen voor het monitoren van digitale ervaringen zijn in staat om continu gegevens van ucaas-providers vast te leggen en te monitoren. Ze helpen bij het oplossen van problemen door deze waarden te koppelen aan het netwerkpad en de statistieken van het apparaat die zijn verzameld tijdens een Teams- of Zoom-vergadering. Als een gebruiker een slechte videoconferentie-ervaring meldt, helpt een geïntegreerde workflow om de statistieken voor gesprekskwaliteit, netwerkdetails en endpoint-details te controleren en de hoofdoorzaak van het probleem te bepalen, wat van alles kan zijn, van een wifi-probleem of hoge isp-latency tot hoog cpu-gebruik.
- Problemen met verouderde technologie oplossen
Tijdens de pandemie werden bedrijven gedwongen hun infrastructuur snel uit te breiden en oplossingen te ontwikkelen waarmee werknemers gebruik konden maken van een stabiele verbinding tussen hun thuiskantoor en het bedrijfsnetwerk. Daarbij sloegen ze vaak de tijdrovende controleprocessen over die dit soort verbeteringen normaal gesproken met zich meebrengen. Als gevolg hiervan moeten bedrijven nu de problemen oplossen die deze aanpak heeft veroorzaakt. Wanneer werknemers terugkeren naar kantoor, is actie vereist om ervoor te zorgen dat deze legacy-problemen geen beveiligingsrisico worden.
Een van deze vereisten is universele, veilige toegang tot alle externe en interne applicaties vanaf elke locatie, gebaseerd op het principe van least-privileged access. Het is ook van cruciaal belang om laterale beweging binnen het ecosysteem te voorkomen. Toegangsregels moeten de gebruiker volgen en worden geïmplementeerd op een manier die identieke beveiligingsvoorzieningen garandeert, ongeacht de locatie van de gebruiker. De IT-afdeling moet inzicht hebben in alle datastromen van medewerkers om haar regiefunctie te kunnen vervullen.
Robuuste concepten
De taak van it is nu om haastig geïmplementeerde tijdelijke oplossingen te vervangen door robuuste concepten die zowel conventionele als hybride werkmodellen ondersteunen via een veilige en schaalbare infrastructuur. Als medewerkers bij hun langverwachte terugkeer naar kantoor te maken krijgen met een prestatievermindering, zullen zij de transitie met tegenzin tegemoet treden. In het ergste geval keren werknemers de bedrijven de rug toe die geen nieuwe werkmodellen willen accommoderen.
Dat maakt dat het aanbieden van hoogwaardige infrastructuur een selectiecriterium voor werknemers wordt en een belangrijke onderscheidende factor in de ‘war for talent’.