De digitale transformatie zet steeds verder door. Waar vorig jaar nog circa 45 procent van de respondenten van het IT Trendsonderzoek van Supply Value zich beschouwde als zeer bekend tot expert met deze trend, is dat inmiddels meer dan 71 procent geworden. Ook geven respondenten steeds meer prioriteit aan digitale transformatie, met een stijging van 70 procent naar bijna 83 procent van de respondenten die veel tot heel veel prioriteit geeft aan deze trend. De digitale transformatie stijgt dit jaar dan ook een plek naar de vierde positie in het onderzoek.
Een transformatie betekent letterlijk het overgaan van de ene in de andere (organisatie)vorm. Digitale transformatie is dan ook technologie-overstijgend, waar een heldere visie een belangrijke rol speelt. Het omvat zowel een culturele als een bedrijfsovergang. Het is een veranderde kijk op klantervaring, bedrijfsmodellen en processen die inmiddels breed wordt toegepast. Het heeft als doel het vinden van nieuwe manieren om waarde te leveren, inkomsten te genereren en efficiëntie te verbeteren.
Compleet ontwrichte sectoren
Digitale transformatie vindt momenteel in vrijwel alle sectoren plaats. Op technologie gebaseerde, relatief nieuwe bedrijven hebben markten de laatste vijftien jaar compleet ontwricht. Tesla, Amazon, Uber, Booking.com, Alibaba of Zalando zijn hier voorbeelden van. Ruim de helft van de bedrijven die medio 2000 in de Fortune 500 stonden bestaat niet meer en in Nederland was de opkomst van e-commerce hoofdoorzaak voor het faillissement van onder meer de Free Record Shop en V&D, die zich niet of te laat hebben gericht op e-commerciële ontwikkelingen.
Vandaar dat steeds meer bedrijven zich zijn gaan bezinnen op hun businessmodel. Digitale transformatie heeft niet alleen invloed op bedrijven, de medewerkers en klanten, maar op de gehele maatschappij. Wat als bijvoorbeeld Covid-19 in 1980 was uitgebroken? Hoe zou thuiswerken en thuis wiskundelessen volgen, als dat al mogelijk zou zijn, er dan hebben uitgezien? Digitale transformatie is in het IT Trendsonderzoek van dit jaar op nummer 4 geëindigd: van de respondenten zegt meer dan zeventig procent zeer bekend of zelfs expert te zijn. Bovendien krijgt deze trend veel tot heel veel prioriteit van maar liefst 82 procent van de respondenten.
Paradigmawisseling
Digitale transformatie neemt bestaande bedrijfsprocessen en -systemen en integreert daarin een reeks digitale technologieën die aan de unieke behoeften en doelen van elk bedrijf zijn aangepast. Het begint met een goede communicatie, duidelijke doelbepaling, sterk leiderschap en solide strategieën voor change management. Het verleden heeft laten zien dat elke technologische revolutie onvermijdelijk leidt tot een paradigmawisseling; in de economie, in het openbaar bestuur en in ons dagelijks leven. De digitale transitie is daarop geen uitzondering.
Als het gaat om digitale transformatie, leggen veel organisaties al snel de focus op technologie. Denk aan de stap naar de cloud, technologieën voor hybride werken en flexibilisering van de it-infrastructuur, maar de belangrijkste succesfactor is de mens. Het zijn immers de mensen die werken onder een nieuw businessmodel, dat vraagt om andere processen en manieren van werken.
Snel aanpassen
Digitale transformatie biedt de kans om betrouwbaard, efficiënt en mensvriendelijk, inclusief focus op externe en interne klanten, te werken. Het is dé kans en soms noodzaak om het maximale uit it-investeringen te halen, een innovatieve wind door het hele bedrijf te laten waaien en om medewerkers prettiger en effectiever te laten werken. Bovenal maakt digitale transformatie het voor organisaties mogelijk om zich snel aan te passen aan een veranderende omgeving.
Digitale transformatie is vooral een transformatie in het functioneren van organisaties. Alledaagse voorbeelden zijn een retailer die besluit kleding en schoenen online aan te bieden, een ziekenhuis dat 3d-geprinte protheses ontwikkelt, een onderwijsinstelling die overgaat op (gedeeltelijk) online onderwijs of een bioscoop die films gaat aanbieden via een streamingsdienst. In vrijwel alle sectoren zijn de meeste bedrijven bezig met een digitale transformatie. Het doel verschilt vaak per afdeling. De per afdeling verschillende invalshoeken met betrekking tot digitale transformatie toont aan dat het een containerbegrip is. De invalshoeken hebben gemeen dat het motto ‘digital first’ is en aansluiten op de strategie van het bedrijf.
Ethiek
Hiervoor is digitaal leiderschap nodig, dat ook moet zorgen voor bewustzijn bij de medewerkers. De focus van digitale trends verplaatst zich van ‘wat kan met it’ naar ‘wat mag met it’, waarbij de nadruk steeds meer ligt op de ethische afwegingen zoals privacybescherming. Uit het IT Trendsonderzoek blijkt dat ontwikkelingen op het gebied van ethiek sterk aan belangrijkheid winnen. Van de respondenten die digitale transformatie belangrijk vinden geeft inmiddels 40 procent aan dat ethiek een relevant aspect is.
De digitale transitie is al decennia geleden gestart. Nieuwe technologische ontwikkelingen en maatschappelijke bewegingen gaan onverminderd verder en versnellen zelfs. De eerste decennia van deze transitie is de technologie, en de daarin ingebakken normen en waarden, enthousiast omarmd. Er was hooguit vrees voor het onbekende. In de afgelopen jaren is de maatschappelijke onrust en weerstand tegen verdergaande digitalisering steeds sterker geworden.
Governance-structuur
Een belangrijke, ‘overkoepelende’ trend in het IT Trendsonderzoek is volgens Supply Value-consultant Eric Tolhuisen digitale transformatie, die dit jaar op de vierde plaats staat. ‘Onze aanbeveling is om een digitale infrastructuur te realiseren en te beheren rekening houdend met het totale pakket aan functionele en technische aspecten binnen de organisatie. Voor een bedrijfsbrede implementatie van digitale processen en een bijpassende cultuur is een duidelijke governance noodzakelijk die een structureel transitiebeleid verzekert en de samenwerking over organisatiegrenzen heen bevordert. Deze governance-structuur dient duidelijkheid te brengen over wie betrokken zijn bij het ontwerpen van de digitale transformatie, wie beslissingen neemt en wie verantwoordelijk is voor de te nemen acties.’
De EU heeft als doelstelling geformuleerd om digitaal soeverein te blijven in een open en onderling verbonden wereld. Daarbij moeten burgers en bedrijven de mogelijkheid krijgen om deel uit te maken van een digitale toekomst die mensgericht, duurzaam en welvarend is. Dit houdt volgens Tolhuisen in dat alle bedrijven en burgers in Europa over uitstekende en beveiligde digitale verbindingen moeten beschikken. ‘Een steeds hoger wordend niveau van digitale vaardigheid van burgers en het hebben van hooggekwalificeerde digitale professionals wordt daarmee steeds belangrijker voor de EU en voor ieder land afzonderlijk. De uitdaging voor organisaties is om hun plaats in dit digitale ‘ecosysteem’ te kiezen en zo succesvol te zijn en blijven.’
“Een innovatieve wind door het hele bedrijf te laten waaien” 🙂
wat zouden ze doen dan ? Misschien iets met “buigen via adoptie”. Las ik laatst wat over, was ook geschreven door specialist.
Gelukkig hebben we met “meer dan 71 procent” Digitale transformatie experts weinig meer te vrezen.
Behoudende mensen, kaal met een petje, herkennen innovatie nog niet als ze erover struikelen want van clubkrantje in de brievenbus naar website is toch ook een vorm van digitale transformatie?
Of moet ik naar de ontwrichting van oude ‘VHS-sandwich’ door Netflix en Pornhub kijken als het om de aansprekende voorbeelden van ‘content’ delivery gaat. Hopelijk dat Dino taalkundig zo flexibel is om metaforen te begrijpen want de typemachine vervangen door tekstverwerker veranderd weinig aan het bedrijfsproces.
Want als COVID-19 in 1980 was uitgebroken dan had het waarschijnijk een andere naam, 1984 lijkt me wel wat. Wie geen actieve herinnering meer heeft aan fysieke boeken die gelooft waarschijnlijk ook dat het gedwongen afstandsonderwijs een succes was. Kan me nog een column van huisclown over dat onvolprezen succes herinneren, iets met onveranderlijke stelling van Pythogoras en dezelfde onveranderlijkheid van lesgeven via Zoom.
Same shit, different tool makes the same fool.
En de doelstelling van de EU om digitaal soeverein te blijven is, net als vele andere economische doelstellingen, niet gehaald omdat we door een digitale transformatie teveel strategische arbeid uitbesteed hebben. Want behoudende mensen, kaal met een petje, weten nog geen stekker in elkaar te schroeven.
Kusje op je kale kop Dino;-)
Ik begrijp je heel goed oudlid, wat betreft het buigen via adoptie.
Tekenend ook hoe je Ruttes verbuiging van herinneren overneemt, hij kan er ook wat van 🙂
1984 verhaalde over een ministerie van waarheid, waar de leugens werden gedefinieerd.
Hoe eindigt animalfarm ook alweer ?
Twelve voices were shouting in anger, and they were all alike. No question, now, what had happened to the faces of the architects. The creatures outside looked from architect to salesman, and from salesman to architect, and from architect to salesman again; but already it was impossible to say which was which.
Mogelijk begrijp je het, mogelijk niet Dino want 1984 verhaalde over een dysotopische wereld met de newspeak en de telescreens waarachter we zitten te telewerken. Let vooral op het ‘wat als’ in het artikel want als mijn zoon een baarmoeder had dan was het mijn dochter. O tempora, o mores want als het gaat om de moraal het verhaal dan hebben we rupsje Nooitgenoeg. Niks twee benen fout, vier poten goed wat dus omgekeerd werd toen de varkens zich als mensen gingen gedragen maar een vraatrzuchtige rups die een mooie vlinder werd.
Beauty in the eye of the beholder as people can have differing opinions on what is beautiful.
Niet zo mooi is dat de advertorial van content marketing tegenwoordig door de hoofdredacteur geschreven wordt, de
aanbeveling van de consultant Eric Tolhuisen is het advies van een WC-eend. En het lelijke eendjw wordt geen zwaan als de fysieke realiteit in de supply chain vergeten wordt. Wat betreft de pandemie dacht ik niet aan het kijken op een schermpje maar aan het sociale hamsteren van toiletpapier. De zintuigelijke waarneming van lege handen spreekt tenslotte het meest tot de verbeelding op het kleinste kamertje, de botol tjebok van WC-eend is een optie want nood breekt – never waste a good crisis – niet alleen de wet maar maakt ook innovatief.
Wat betreft de ‘great reset’ is Rutte 3.1 niet echt innovatief want de onderhandelingstafel in de politieke status quo is wat anders dan de tekentafel van een architect. Het verschil tussen brownfield en greenfield is de vrijheid in het denken want zoals Einstein al zei, je kunt problemen niet oplossen met dezelfde denkwijze die ze veroorzaakt hebben. Oja, de innovatieve wind van een papierloos toilet heet bidet en je hebt digitale versies met profielen die de temperatuur van de wind regelen;-)