De Brusselse scale-up Nodalview, die een platform maakt waarmee immomakelaars virtuele huisbezoeken kunnen organiseren, heeft een alliantie gesloten met Matterport. De Amerikaanse onderneming gaat de software van Nodalview integreren in de eigen online-tools.
Nodalview werd opgericht in 2016. Via de site kunnen makelaars en huizenverkopers foto’s en video’s uploaden om zo digitale huisbezoeken in 3d te organiseren. De markt voor dit soort toepassingen heeft sinds corona en de bijhorende lockdowns een stevige vlucht vooruit genomen. Nodalview heeft ongeveer tienduizend gebruikers in dertig landen. Op de loonlijst staan tachtig werknemers.
Het beursgenoteerde Matterport is in honderd landen aanwezig en heeft 50.000 klanten.
‘Vaak wordt gedacht dat wij en Matterport dezelfde markt bedienen, maar dat klopt niet helemaal. Hun platform is uitgebreider en ingewikkelder en richt zich met zijn building information management) en cad-tools veel meer op architecten en projectontwikkelaars’, zegt Nodalview-ceo Thomas Lepelaars. ‘Door de samenwerking wordt de technologie van Matterhorn een bijkomende laag op onze site.’
Met de tools van Matterport wordt het voor Nodalview mogelijk een soort ‘digital twin’ van een pand te maken, dat dan door een geïnteresseerde koper is te bezoeken. ‘We meten ook het engagement van bezoekers’, legt Lepelaars uit. ‘Hoelang blijven ze in een bepaalde kamer staan? Waar kijken ze naar? Welke kamers bezoeken ze niet? Welke route nemen ze? Op die manier proberen we de motieven van kopers beter te begrijpen en kunnen we later potentiële klanten veel gerichter benaderen.’
Uiteindelijk zal de technologie virtuele ‘open houses’ mogelijk maken, zegt Lepelaars, opendeurdagen waar met pakweg vijftig belangstellenden tegelijk een huis bezocht wordt. ‘Niet in het echt, maar als een soort webinar. Dat heeft voordelen: het huis moet niet voortdurend schoongemaakt worden, de ervaring is eersteklas, het pand wordt sneller verkocht en voor een hogere prijs omdat je meer klanten kunt aanspreken.’