Genesys, dat cloudsoftware maakt voor call- en contactcenters, heeft in een investeringsronde 580 miljoen dollar kapitaal opgehaald. Dat meldt Bloomberg. De ronde werd geleid door Salesforce Ventures. Ook ServiceNow Ventures en Zoom participeerden, net als enkele kapitaalfondsen.
Bij de nieuwe investering wordt Genesys gewaardeerd op 21 miljard dollar. De markt voor contactcenter-software in de cloud kent een boerenjaar door corona. Heel wat bedrijven waren al van plan om naar een cloudformule over te schakelen, waarna de pandemie die beweging alleen maar versterkte.
Het wordt zo ook makkelijker om call enter-software te linken aan crm-oplossingen en marketing-tools. In de eerste helft van dit jaar is de verkoop van cloud- en abonnementsformules meer dan verdubbeld bij Genesys.
Dat net Saleforce in Genesys investeert, is opmerkelijk. Salesforce kondigde al aan dat het werkt aan een ‘compleet digitaal contact center’ en dat dat product eind volgend jaar op de markt moet komen. Een andere investeerder, videocallspecialist Zoom, probeerde vorig jaar nog tevergeefs Five9 over te nemen, een van de grootste concurrenten van Genesys.
Genesys is eigendom van de fondsen Permira en Hellman & Friedman en overwoog in oktober nog een beursgang, zo schreef Bloomberg destijds. Het bedrijf rondde onlangs nog de overnames af van Pointillist en Exceed.ai.