Vakkrachten zijn schaars. Met name in de bouw, automatisering, it, techniek, zorg, onderwijs en horeca is goed personeel bijna niet te krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van het economisch bureau van ABN Amro. Eén van de grootste bedreigingen waarmee organisaties zich tegenwoordig mee zien geconfronteerd, is dan ook ongetwijfeld het tekort aan talent.
Hoewel leidinggevende de vaardigheidskloof erkennen lijken de meeste organisaties het probleem niet actief of effectief aan te pakken.
Getalenteerde mensen zijn altijd erg belangrijk geweest voor de groei van innovatie en vooruitgang. Hun unieke vaardigheden zijn de drijvende kracht achter economische groei. Vandaag de dag zien we echter dat het tekort aan medewerkers met de juiste skills steeds verder oploopt. Uit het Global Skills Report van het World Economic Forum (WEF) blijkt dat in 2022 42 procent van de skills voor bestaande jobs onderhevig zijn aan verandering. Door deze veranderingen, disruptie en globalisatie verdwijnen skills die nodig zijn om de economie te laten draaien. Tegen 2030 zal dit wereldwijde tekort aan talent oplopen tot meer dan 85 miljoen mensen. Voor alle duidelijkheid: het probleem is niet een tekort aan werknemers, maar een tekort aan werknemers met de juiste vaardigheden.
Het probleem van de vaardigheden zal voorlopig niet verdwijnen. Integendeel, het zal alleen nog maar toenemen in de toekomst. De wereldwijde arbeidsmarkten worden alleen maar krapper, terwijl de werkloosheidscijfers blijven dalen. In Nederland is de werkloosheid momenteel slechts 2.9 procent volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Daarbovenop komen er alleen maar nieuwe vaardigheidseisen bij, terwijl andere vaardigheden verouderd raken. Organisaties investeren hierdoor flink in het bij- en omscholen van personeel en doen er alles aan om technisch personeel aan te trekken. Ze beloven bijvoorbeeld een auto of zelfs een tekenbonus. Maar dit is niet genoeg. Zij zullen daarom op zoek moeten gaan naar andere manieren om de relevantie van vaardigheden voor te blijven.
Van mens naar intelligente machine
Artificial Intelligence (ai) kan organisaties bijvoorbeeld ondersteunen om slimmer te werken. De technologie is namelijk een belangrijke tool om productiever te zijn en kan daarnaast medewerkers ontlasten van repetitieve processen. Hierdoor hebben ze meer tijd voor belangrijkere zaken. Deze nieuwe vorm van slimme automatisering maakt gebruik van recente ontwikkelingen op het gebied van ai en andere technologieën om zowel fysieke als digitale bedrijfsprocessen automatisch en continu te beheren en te verbeteren.
Intelligente automatisering verandert de manier waarop we omgaan met technologie en profiteren van technologie. Dit is mogelijk door machines menselijke handelingen te laten uitvoeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het inspecteren van wegen of controleren van de kwaliteit van producten, die voorheen door een mens zouden worden gedaan. Om een machine te trainen is domeinkennis cruciaal. Een ervaren onderhoudsmonteur heeft door de jaren heen kennis en kunde opgedaan. Door deze kennis en kunde over te dragen op een machine kan het repetitieve deel van zijn/haar werkzaamheden worden geautomatiseerd. Deze kennisoverdracht tussen mens en machine is gebaseerd op taxonomie en voorbeelden. Menselijke domeinexperts kunnen zo hun digitale tegenhangers trainen op het ai-aangedreven Denk hierbij aan een monteur die aan de hand van een plaatje van een meterkast klikt op de onderdelen die herkenbaar zijn. Op deze manier worden er voorbeelden gecreëerd die een machine kan gebruiken om van te leren en zelfstandig onderdelen herkennen. Deze operationele verschuiving, het verplaatsen van de last van processen van mensen naar technologie, vergroot de menselijke capaciteiten en bouwt efficiëntie op terwijl digitale activiteiten en innovaties mogelijk worden gemaakt. Naarmate procesautomatisering meer taken uitvoert, hoe meer mensen vrij zijn om zich bezig te houden met taken met een hogere waarde.
Ai is daarnaast ook van belang om kennis te behouden binnen organisaties. Veel ondernemingen bestaan langer dan de individuele carrières van medewerkers binnen het bedrijf. Medewerkers gaan met pensioen, zoeken een andere baan en gaan verder met hun leven. Om niet afhankelijk te zijn van individuele kennis van medewerkers is het voor een organisatie belangrijk om deze kennis te borgen binnen de organisatie. Door expliciete kennis impliciet te maken kan een organisatie de continuïteit van de kennis veiligstellen. Met andere woorden, door menselijke kennis over te dragen aan machines kan de kennis binnen de organisatie blijven.
Om of bijscholen
Kortom, door intelligente automatisering toe te passen is er een mogelijkheid om extra waarde te creëren en daarnaast ondersteuning te bieden om het tekort aan vaardigheden op te vangen. Het helpt organisaties ook om nieuwe gepersonaliseerde producten en diensten te creëren, kosten te verlagen, operationele taken te verbeteren en de efficiëntie te verhogen.
De meeste organisaties erkennen dat intelligente automatisering voordelen met zich meebrengt. Tegelijkertijd realiseren zij zich dat miljoenen werknemers wellicht zullen moeten worden om- of bijgeschoold. Echter is opleiden alleen geen duurzame oplossing voor de talentencrisis. Om succesvol uit deze situatie te komen, moeten organisaties op zoek naar nieuwe slimme manieren van werken – en intelligente automatisering gaat hier een grote rol in spelen.
Het talent om een huis te bouwen gaat om meer dan het stapelen van bakstenen, andere materialen zijn vanuit de behoefte om te wonen tenslotte ook mogelijk. Misschien dat IKEA het probleem van de woningbouw op kan lossen want in het geouwehoer chief revenue officers kunnen we niet wonen.
Intelligente automatisering.
doet me denken aan BI. Business intelligence, volgens een specialist op dat gebied zo complex omdat de combinatie op zich natuurlijk al een paradox was.
Het roept dan ook meer vragen dan antwoorden op.
AI om de kennis te borgen, terwijl die kennis juist niet voorhanden is ?
Too many chief revenue officers, not enough talented indians ?
Zou binnenkort AI programma gaan klagen dat ze zo slecht ingewerkt waren door hun human resource ?
Zou je een bot ook kunnen leren zo te ouwehoeren als zo’n braincreator ?
computer says no