Sinds twee jaar verlangt de vraag naar wereldwijde hosting van games om ongekende niveaus van schaalbaarheid. En het einde is nog niet in zicht. Volgens Newzoo stijgt het aantal gamers wereldwijd naar verwachting van 2,81 naar 3,07 miljard tussen 2021-2023. Ofwel, de gaming-industrie is booming en de vraag blijft stijgen en daarmee de uitdaging.
Om gamers de best mogelijke ervaring te wil blijven bieden in een competitief landschap is een sterk netwerk nodig dat kan voldoen aan zware gebruikerseisen van gamers. Hogesnelheidsconnectiviteit is hierbij onmisbaar. De digitale infrastructuur moet sterk zijn, consistent en bovendien een voorspelbare latency bieden. Daarbovenop moet het mogelijk zijn dat het netwerk eenvoudig is op te schalen wanneer dat nodig is.
Een dergelijk complex maar interessant proces vond plaats bij hostingprovider I3d.net. Op basis van mijn ervaring aldaar beschrijf ik in deze blog wat gamingbedrijven moeten doen om mee te kunnen in een competitief landschap van hostingpartijen en infrastructuuraanbieders.
Laagst mogelijke latency
Een netwerk anno 2022 moet bestand zijn tegen zware gebruikerseisen en zo zijn ingericht om gamers over de hele wereld de laagst mogelijke latency te bieden. Het is daarbij belangrijk om zo dicht mogelijk bij de eindgebruikers te komen, om zo de game-ervaring te optimaliseren ongeacht of die gamer in Rotterdam zit, in New York of waar dan ook ter wereld.
Toen I3d.net wereldwijd wilde uitbreiden, kwam het in aanraking met het wereldwijde platform van Equinix. Het bedrijf zette in Nederland een centrale locatie op en rolde uitbreidingslocaties uit in Australië en Tokio. I3d.net had hogesnelheidsconnectiviteit nodig om games te synchroniseren en om implementatietesten uit te voeren tussen de kantoren van de ontwikkelaars en het datacenter. Hier komen uiteraard een sterke verwerkingskracht en netwerksnelheid bij kijken, om snel game-ontwikkelingsbuilds uit te voeren via een point-to-point-benadering.
Het hebben van een geoptimaliseerde wereldwijde backbone is hierbij geen overbodige luxe. Dit is belangrijk voor een hostingpartij, omdat je hiermee dark fiber links in kunt zetten tussen lokale klanten, partners en serviceproviders in meerdere datacenters. Vandaag de dag is betrouwbare interconnectie met een voorspelbare, lage latency en naadloze systeemintegratie en gegevensuitwisseling cruciaal.
Naast netwerkoptimalisatie en lage latency heb je als gamingpartij ook een zogenaamde peeringfunctie nodig. Als je concurrerend wilt blijven en een kosteneffectieve, schaalbare, low-latency ip-peering via een mix van providers wilt bieden, dan is dit uiterst belangrijk. Bovendien is het natuurlijk goed om flexibel te blijven, om vendor-neutraal te zijn en om snelle en gemakkelijke verbinding te kunnen maken met een groot ecosysteem van internet- en netwerkserviceproviders.
Complexe operatie
Wie een wereldwijde speler wil zijn in de gamingmarkt, moet snel kunnen uitbreiden. Vanaf het moment dat een gamingbedrijf een contract voor een nieuwe site tekent, moet je binnen een paar weken operationeel zijn.
Door de pandemie en de bijbehorende maatregelen brengt dit natuurlijk wel de nodige uitdagingen met zich mee, want het overstappen naar een nieuwe site is een complexe operatie. Als je dan niet fysiek kunt samenkomen, dan bemoeilijkt dat natuurlijk het proces. Korte lijnen met de experts zijn daarom essentieel. In het geval van I3d.net kon het personeel helemaal niet reizen. Toch lukte het om via een Smart Hands-systeem binnen één week twee implementaties van zijn platform binnen de IBX-datacenters te voltooien. Zonder tooling had je maar één wereldwijde implementatie in dezelfde periode kunnen voltooien, wat neerkomt op een halvering van de time-to-market.
Blauwdruk
Naast de bovengenoemde stappen zijn er nog meer innovaties mogelijk om een gamingplatform verder op te schalen wanneer er sprake is van extreme (of onverwachte) gebruikersgroei in verschillende regio’s. Dit kan via on-demand en interconnected bare metal-technologie. Daarnaast beginnen gameontwikkelaars processen van het gamesysteem meer naar de cloud te verplaatsen, om zo bepaalde aspecten van het spel te downloaden. Steeds meer gamebedrijven gebruiken ‘bare-metal-as-a-service’-technologie voor hun gameverwerking en vervolgens cloud bursting voor extra vermogen.
Om bij te blijven evalueren gamehostingbedrijven niet alleen aan de lopende band gamingtrends, om zo nieuwe kansen te spotten voor op hun platform, maar kijken ze ook naar oplossingen buiten het gaming-domein, zoals voip. De sleutel tot succes lijkt toch vooral te liggen bij het in rap tempo kunnen opschalen voor groei, het bieden van snelle netwerksnelheden, de on-ramps naar clouds en het hebben van verschillende datacenters dicht bij de gebruikers. En om je verwerkingskracht een boost te geven, zijn er verschillende oplossingen met bare metal. Gaming anno 2022 is dus allesbehalve kinderspel.
(Auteur Matt George is director segment marketing & enterprise transformation bij Equinix.)