Een zelf ontworpen IT-omgeving is geen belemmering voor datagedreven processen en optimale klantinteractie. Dat bewijst Goossens Wonen en Slapen. Het in eigen huis ontwikkelde kernsysteem is uitgebreid met de adrescheck API van PostNL. We spreken Just de Klein over hoe Goossens de adrescheck inzet voor minder fouten in de bezorging.
Just de Klein, developer bij Goossens, vertelt over zijn ervaringen: ‘’In onze backoffice draait al tientallen jaren een zelfontwikkeld ERP-systeem. Deze omgeving bevat alle data over klanten, leveranciers, voorraden en transacties. Door het meeste in onze eigen bubbel te ontwikkelen hebben we qua IT in de kern zelf de touwtjes in handen, maar wanneer een functionaliteit eenvoudig via een API beschikbaar is, dan zullen we daar dankbaar gebruik van maken – zoals de adresvalidatie van PostNL.”
Meer volume, minder foutjes
Goossens Wonen en Slapen groeit flink: meer klanten, meer medewerkers, meer vestigingen in Nederland en België. De Klein: “Dat betekent automatisch dat er steeds meer ideeën en vragen op ons als developers af komen. Uitdagingen liggen vooral op het gebied van opschalen, nieuwe functionaliteit en onderhoud.”
Zo bleek bijvoorbeeld dat adressen door klanten of werknemers regelmatig verkeerd worden ingevoerd. Denk aan verkeerde postcodes, typefouten of net even anders geschreven toevoegingen bij huisnummers. Dat leidde tot problemen bij de verzending. “Soms moesten onze mensen er door zelf te puzzelen, e-mailen of via Google achter komen wat het juiste adres was. Dat is tijdrovend en onpraktisch”, aldus de developer.
Just vond in de adrescheck van PostNL de oplossing. “De API van PostNL voor het verzenden van pakketten bleek ook de mogelijkheid voor adresvalidatie te hebben. Daarmee verbeteren we niet alleen ons eigen verzendproces, maar geven we ook de klant extra zekerheid en meer gemak in de checkout.”
Implementatie in samenwerking
PostNL biedt steeds meer API-gebaseerde oplossingen en diensten waarmee e-commercepartijen hun processen kunnen verbeteren en klanten een betere ervaring kunnen bieden. Denk aan de adrescheck voor Nederland en België, de internationale adresvalidatie, de bedrijfscheck en marketingdata om je klantgegevens mee te verrijken.
Implementatie is veelal een wisselwerking tussen PostNL en de developer. Just de Klein: “Ik had in het begin best veel vragen en ideeën. Rondom de API voor adresvalidatie werd daar snel en plezierig op gereageerd. Samen hebben we bijvoorbeeld gekeken welke API het best bij ons past en geïmplementeerd.’’