De spanningen tussen cio's en ciso's nemen toe. De veranderende behoeftes van bedrijven hebben geleid tot wat de 'Cyber Time Paradox’ wordt genoemd. Technologie werd door veel bedrijven gezien als een manier om nieuwe markten te openen en de bedrijfsefficiëntie te verhogen. Voor de ciso en het security operations centre (soc) zorgt de implementatie van nieuwe technologieën juist voor een hogere werklast omdat er meer aspecten van de organisatie beveiliging behoeven.
Terwijl de werklast voor de beveiligingsteams dus stijgt, worden bedrijven juist steeds afhankelijker van de processen die ze inmiddels hebben gedigitaliseerd waardoor de toegestane uitvaltijd korter is geworden. Dit creëert de paradox: voor soc-teams is er steeds minder tijd om te handelen, maar tegelijk ook meer werk om te verrichten.
De enige oplossing is om het soc beter te automatiseren en schaalvergroting mogelijk te maken. Voor veel organisaties is het echter een uitdaging om veranderingen aan te brengen in bestaande processen en capaciteiten en tegelijk om te gaan met de huidige werklast.
Er is simpelweg niet genoeg beveiligingspersoneel om aan de groeiende eisen van het bedrijfsleven te voldoen. Dit kan ertoe leiden dat beveiligingsteams op zoek gaan naar snelle oplossingen om de versnelde verschuivingen van bedrijven naar de cloud bij te houden.
Beveiliging geleverd door de cloud-aanbieder kan die oplossing zijn, ongeacht of het een vast onderdeel is van de infrastructuur of gaat om saas. Door gebruik te maken van beveiliging van de cloud/saas-aanbieder maak je jezelf echter afhankelijk van de leverancier, wat de meeste cio’s juist willen vermijden. Elke cloud- of saas-oplossing heeft namelijk een eigen interpretatie van hóé ze beveiliging realiseren en hoe deze wordt opgeleverd. Daardoor ontstaan uitdagingen op de langere termijn voor het beveiligingsteam. Een voorbeeld hiervan is credential management. Jarenlang hebben veel bedrijven gewerkt aan ‘single sign-on’ oplossingen om de gebruikerservaring te vereenvoudigen. Door de snelle adoptie van saas-oplossingen hebben bedrijven nu juist weer meerdere accounts nodig. Meer accounts zorgen voor meer complexiteit, en met complexiteit komen fouten. Die fouten zorgen op hun beurt voor extra werk voor de beveiligingsteams, en kunnen uiteindelijk zakelijke gevolgen hebben.
De sleutel voor elk beveiligingsteam is het hebben van een goed zicht op hun it-ecosysteem. Als dit ontbreekt wordt de snelle oplossing juist een langdurig probleemtraject. Om goed zicht en de juiste acties mogelijk te maken is een goede afstemming van verschillende it-systemen en beveiligingstools nodig. De meeste ciso’s streven daarom tegenwoordig naar ‘best of integrated’-oplossingen. Een verandering ten opzichte van de historische ‘best of capability’.
Ciso’s zijn op zoek naar vereenvoudiging van wat een complex probleemgebied is geworden. Om dagelijkse beveiligingstaken te automatiseren moeten ze gegevens van de gebruikte beveiligingsinstrumenten kunnen integreren en bruikbare processen kunnen invoeren.
Evenwicht vinden
Ciso’s moeten altijd een langetermijnstrategie hebben, die ervoor zorgt dat wanneer bedrijfsplannen in een stroomversnelling komen, zij klaarstaan met eigen strategieën om deze te ondersteunen. Het aspect dat sommigen overrompeld heeft, is het werken op afstand en de daarmee geassocieerde toename in decentralisatie van it-diensten. Terwijl oudere beveiligingssystemen alleen van binnen naar buiten keken, moeten ze nu beide doen.
Ciso’s moeten rekening houden met drie vereisten om het probleem van de Cyber Time Paradox en de steeds verdere ‘shift-left’ van de cloudwereld:
- Vereenvoudiging van cybersecurity
Veel ciso’s spreken de mantra “verwijder twee oudere oplossingen voor elke nieuwe oplossing”, maar in termen van kosten en schaalgrootte gaat de voorkeur vaak uit naar samenvoegen.
- Teams krijgen meer waarschuwingen dan ze kunnen verwerken
Waarschuwingen kunnen correleren, consolideren en, nog belangrijker, om te zetten in bruikbare resultaten, is van cruciaal belang. Anders is er geen manier om de mogelijkheden uit te breiden.
- Problemen kunnen niet gemakzuchtig worden aangepakt
Elk incident heeft meestal veel opvolgprocedures. Automatisering is niet alleen maar een grote aan/uitknop, het gaat veel meer om het vergroten van menselijke vaardigheden. Teams moeten in elk proces eerst de repetitieve stappen die zijn te automatiseren, identificeren om de tijdlijn van het proces te verkorten.
Terwijl ciso’s digitaal vertrouwen willen opbouwen, zijn cio’s bezorgd om de bedrijfscontinuïteit, de snelheid en de wendbaarheid. Met cloudmigratie bovenaan in de agenda van de cio’s, hebben zij er alle belang bij om de Cyber Time Paradox te omzeilen. Maar ze beseffen niet altijd in welke mate het beveiligingsteam overspoeld wordt met data en moeite heeft om bij te blijven.
Daarom is de doeltreffendste manier om spanningen tussen bedrijfsleiders weg te nemen en tot een zinvol gesprek te komen. Om dit te voeren, is het belangrijk dat bedrijfsleiders de talen van hun belanghebbenden begrijpen.
(Auteur Greg Day is vicepresident & regional chief security officer EMEA bij Palo Alto Networks.)