De Stichting IMC Weekendschool gaat het digibetisme terugdringen. Daartoe wordt het programma uitgebreid om leerlingen uit achterstandswijken meer digitaal geletterd te maken. Het streven is de komende jaren door te groeien van veertig naar honderd locaties, met een jaarlijks bereik van vijfduiziend leerlingen.
Het ING Nederland fonds steekt de komende drie jaar per jaar twee ton in de Weekendschool, waardoor dit programma kan worden opgeschaald. Deze stimulans is hard nodig want nog altijd ontbreekt het bij een grote groep mensen in Nederland aan digitale vaardigheden. Vooral bij scholen met veel achterstandsleerlingen blijkt die urgentie hoog. Uit de Monitor Digitale Geletterdheid volgt dat scholen met 75 procent of meer achterstandsleerlingen in het primair onderwijs gemiddeld een 5,1 scoren voor digitale geletterdheid.
Hoewel de digitalisering van de maatschappij verder toeneemt, is er nog een grote groep mensen in Nederland met onvoldoende digitale vaardigheden. Vooral bij scholen met veel achterstandsleerlingen is die urgentie hoog.
Digibetisme
Dit blijkt ook uit de Monitor Digitale Geletterdheid van het ECP (Platform voor de Informatie Samenleving). Scholen met 75 procent of meer achterstandsleerlingen in het primair onderwijs scoren gemiddeld een 5,1 voor digitale geletterdheid. Leerkrachten die op deze scholen lesgeven, besteden hier vaker dan gemiddeld helemaal geen aandacht. Betrokken scholen hebben vaak geen geld en tijd voor lessen in digitale vaardigheden. Hierdoor raken leerlingen digitaal verder achterop en neemt de kansenongelijkheid toe.
Via de Weekendscholen kunnen kinderen worden bereikt die te maken hebben met achterstand. Met steun van ING gaat Stichting IMC Weekendschool digitale vaardigheden volledig integreren in het IMC Basis programma; een tweejarig programma dat onder schooltijd voor groep 7 en 8 op basisscholen wordt gegeven.