Een nieuw Nederlands sociaal netwerk is in ontwikkeling onder de naam PubHubs. Openheid en transparantie staan hoog in het vaandel. Het is de bedoeling de gegevens van de deelnemers in het netwerk optimaal te beschermen.
Twee hoogleraren uit de digitale wereld, privacy- en security-expert Bart Jacobs en mediaprofessor José van Dijck, zijn het initiatief gestart. Het tweetal willen bezoekers in verbinding brengen, in verschillende hubs, zonder dat bedrijven met hun privégegevens aan de haal gaan. Zo kunnen hubs ontstaan voor bijvoorbeeld een gezin, familie, sportclub, schoolklas, omroep, museum, bibliotheek, straat, buurt of gemeente.
In ieder van zulke hubs speelt een relevant deel van de eigen identiteit een rol. PubHubs richt zich op betrouwbare informatie, zo nodig met digitale handtekeningen, en op vertrouwde communicatie, en zo nodig met garantie van de identiteit van betrokkenen.
Het PubHubs project is deze maand gestart met de (opensource-)ontwikkeling van een eigen netwerk op basis van Matrix, een open standaard voor interoperabele, gedecentraliseerde realtime-communicatie. Daarnaast wordt een PubHubs-gemeenschap gevormd waarin wensen en structuren nader uitgewerkt worden. PubHubs richt zich op partijen met een actieve bijdrage aan publieke waarden in de digitale wereld.
Premies
José van Dijck en Bart Jacobs wonnen dit jaar Spinoza- en Stevin-premies (waar bij de Spinozapremie de nadruk ligt op het wetenschappelijke werk, en de Stevinpremie in de eerste plaats op de maatschappelijke impact). Zij besteden een deel van het prijzengeld aan de ontwikkeling van PubHubs.net.
PublicSpaces, waarin omroepen en culturele instellingen samenwerken, is nauw betrokken. Overigens mislukte eerder een vergelijkbaar Nederlands initiatief waarbij voormalig PvdA-kamerlid Astrid Oosenbrug betrokken was. Het open source project Datong.nu dat eveneens wars van commercie was, kwam niet van de grond.