Bij Twitter kan iedereen voortaan op afstand werken. Spotify hoopt nieuw talent aan te trekken door te zeggen: je mag vanaf elke locatie ter wereld werken, tegen een salaris op het niveau van San Francisco. Eén ding staat vast: om in deze nieuwe wereld te kunnen concurreren, moet je als organisatie flexibel werken omarmen. Maar hoe pak je dat aan? Met een strategie in drie delen.
1. Maak flexibiliteit pijler van beleid
Een duidelijk plan begint met een heldere visie. Dat begint met het beantwoorden van kritische vragen: wie kan er op afstand werken? Wie komt naar kantoor en hoe vaak? Als mensen focuswerk doen, waar kunnen ze dat dan het beste doen? En hoe zit het met samenwerken? Denk daarbij vanuit het doel, niet vanuit de locatie. Hybride werken heeft de toekomst. Dat verandert de hele manier waarop we naar werk kijken. Probeer dus los te laten wat ooit was en ga naar de tekentafel. Ontwerp hoe de toekomst van hybride werk eruit kan zien in jouw organisatie. Neem je klanten en medewerkers als uitgangspunt. Zet hun werkgeluk centraal en ga van daaruit redeneren: welke combinatie van ontmoeten (fysiek en online) en thuiswerken draagt daaraan bij?
2. Geef het kantoor een nieuwe functie
Soms is het écht nodig om elkaar te ontmoeten. Brainstorm- en strategiesessies gaan bijvoorbeeld beter wanneer je elkaar ‘in het echt’ ziet. Maar na een jaar thuiswerken weten we: operationeel werk kan prima online gebeuren. Er is thuis minder afleiding en mensen hebben geen reistijd meer. Het kantoor van de toekomst krijgt dus een andere functie. Wat dit betekent voor het aantal vierkante meters dat je nodig hebt? Dat zal de tijd leren: het hebben van een kantoor is geen doel op zich; gelukkige medewerkers en klanten zijn dat wel. Richt je kantoor daarom in op hun behoeften. Bij Dropbox blijven medewerkers bijvoorbeeld operationeel werk vanuit huis doen en worden de kantoorlocaties getransformeerd tot vergader- en samenwerkingshubs.
3. Investeer in cloudtechnologie
Investeer in een robuust cloudplatform dat hybride samenwerken mogelijk maakt en de bereikbaarheid van je bedrijf optimaliseert. Bijvoorbeeld Office 365 in combinatie met Microsoft Teams. Teams is de enige oplossing die vergaderen, chatten, samenwerken op één plek combineert – allemaal geïntegreerd met de Office-apps en automatiseringstools voor bedrijfsprocessen. En wist je dat je bij T-Mobile Ondernemen ook telefonie kunt integreren in Teams? Microsoft Teams Telefonie is bellen en gebeld worden op je vaste én je mobiele nummer, gewoon via de Teams-app. Dit bleek tijdens de pandemie voor veel organisaties hét redmiddel om de bereikbaarheid van hun organisatie te waarborgen. Zonder grote investering en zonder beheer en onderhoud. Dat bespaart kosten. Goed om te weten: T-Mobile is de enige partij die zowel vast als mobiel integreert in Teams.
Tip: leer van Construsoft en Microsoft
In de webinar ‘Teams Telefonie: hybride werken eenvoudig faciliteren’ ontdek je hoe T-Mobile Teams Telefonie andere bedrijven helpt met hybride werken. De migratie van (vaste) telefonie naar Teams Telefonie heeft bij Construsoft gezorgd voor een betere connectiviteit en bereikbaarheid. Samen met Teams-expert OfficeGrip hebben zij de eerste stappen gezet richting hybride werken. Steven Teunissen is Support Manager bij Construsoft en verantwoordelijk voor de klant- en ICT-ondersteuning. Hij schuift aan tafel bij Remco de Kramer, Product Marketing Manager Modern Work bij Microsoft. Ze bespreken welke features helpen om productiever te zijn. Hoe veel tijd en kosten bespaart het integreren van telefonie in Teams? En: hoe zorg je dat de migratie naar Teams Telefonie soepel verloopt?