Moedeloos word je, als je de berichtgeving over datalekken en ransomware-aanvallen volgt. Het is niet meer de vraag bedrijven gehackt worden, maar wanneer. Zijn hackers nou zo slim of werken bestaande aanvalstechnieken zo goed dat hackers dit businessmodel nog maar even aanhouden? Beide.
In veel gevallen komen criminelen toch binnen via een ‘openstaande poort’, een onoplettendheid, een te late update of fouten in de offboarding. Het goede nieuws: hier valt wat aan te doen.
Zorg dat de poort dicht zit
Hoe doen cybercriminelen dat nou? Ze zijn bijvoorbeeld binnengekomen via bijvoorbeeld een server die niet up-to-date is gehouden en wel rechtstreeks was verbonden met internet. Of via een medewerker die op een linkje in een phishingmailtje heeft geklikt. De oplossing ligt op twee gebieden: enerzijds zorgen dat de poort dicht zit, of in ieder geval op een kiertje. Anderzijds een goed protocol uitwerken voor als het misgaat. Is er een scenario voor als we slachtoffer worden van gijzelsoftware? En is dit geoefend? Hoe snel kunnen we backups terugzetten?
Security is niet alleen van it
Veel medewerkers gaan er al vanuit dat de security goed is geregeld door de it-afdeling op het moment dat zij inloggen in de cloud of bij hun applicaties. Zij zijn zich niet altijd bewust van de gevaren. Phishing en social engineering worden steeds geavanceerder. Je moet dit als medewerker kunnen herkennen en weten wat je vervolgens te doen staat.
Daar komt bij: als medewerkers niet continu het belang van veiligheid voor ogen hebben, bieden zelfs de meest geavanceerde maatregelen geen bescherming meer. Het is bekend dat de top van organisaties zelf in belangrijke mate bepalend is voor de veiligheidscultuur.
Security is voor iedereen
Het is naïef om te verwachten dat dreigingen zijn weg te nemen met technologie alleen. De realiteit is dat it zelf zo druk is met de digitale transformatie en de implementatie van nieuwe technologieën, dat security niet altijd de aandacht krijgt die het nodig heeft. Waar je naartoe wilt, is een werkomgeving waarin:
- Het managementsecurity integreert in de bedrijfsstrategie;
- Medewerkers zich bewust zijn van de securityrisico’s;
- De it-afdeling de resources heeft om te investeren in security.
Om de juiste balans hierin te vinden, moet je het kennisniveau en het bewustzijn naar een hoger niveau brengen. Dit kan bijvoorbeeld met gerichte trainingen en opleidingen.
Van denken naar doen
Je moet als organisatie gericht kennis aanbieden, op zo’n manier dat het beklijft en waarde toevoegt. De praktijk leert dat medewerkers uitgedaagd moeten worden om stappen te zetten in hun security bewustzijn. Op dat vlak zijn er al goede resultaten geboekt met het toepassen van gamification, ofwel het toevoegen van spelelementen in een securitytraining. Dit wordt ook wel challenge based learning genoemd. Zo wordt er bijvoorbeeld grafisch weergegeven hoe een hacker te werk gaat en hoe gewiekst social engineering in elkaar zit. Deelnemers aan de opleiding krijgen vervolgens opdrachten in spelvorm aangeboden, waarmee zij punten kunnen verdienen. Dit is gekoppeld aan een collaboration-platform, zodat tegelijkertijd samenwerking gestimuleerd wordt. Zo maken medewerkers elkaar enthousiast en nemen het bewustzijn en de kennis met betrekking tot security spelenderwijs toe.
Specifieke security professionals
It is juist gebaat bij gereguleerde en gecertificeerde opleidingen. Deze opleidingen zijn sterk gericht op compliance en spelen in op de noodzaak om specifieke security professionals een vaste plaats te geven in de organisatie. Ook technologieleveranciers bieden opleidingstrajecten aan die hun producten ondersteunen. Het management heeft ten slotte weer een ander soort opleiding nodig. De ciso bijvoorbeeld moet handvatten aangereikt krijgen om securityrisico’s te koppelen aan de business-impact. De ciso moet immers bij de cxo een businesscase presenteren om gericht in security te kunnen investeren.
Zolang organisaties de poort een stukje openhouden, blijven de bestaande businessmodellen van cybercriminelen overeind. Natuurlijk, we hebben een brede integrale aanpak nodig, maar laten we er ondertussen alles aan doen om de kans te verkleinen. Maak ‘what if’-scenario’s, blijf oefenen en bijstellen. Volg opleidingen en trainingen zodat je kennis up-to-date is en je continu op scherp staat.
(Auteur Emile Ramlal is business development & innovation manager bij Global Knowledge Nederland.)