Bedrijfssoftware-leverancier Visma neemt Dialog over, een online-platform voor het motiveren en ontwikkelen van personeel. Gezien de krappe de arbeidsmarkt hebben bedrijven er belang bij een aantrekkelijke werkgever te blijven. Hr-afdelingen besteden momenteel veel aandacht aan de werving van nieuwe krachten, maar het behouden van de eigen medewerkers is minstens zo belangrijk.
Dialog biedt een online-platform dat medewerkers, leidinggevenden en hr ondersteunt bij het voeren van een ‘goed gesprek’ over doelen en ontwikkeling. Het gaat daarbij niet alleen om het verbeteren van werkprestaties, ook het verhogen van de betrokkenheid is van belang. Het platform stimuleert reflectie en het verzamelen van relevante feedback.
Het Utrechtse bedrijf is in 2012 opgericht met als doel om het jaarlijkse administratieve ‘moetje’ – de hr-cyclus – radicaal te vernieuwen. Dialog ondersteunt medewerkers met het maken van een persoonlijk plan. Medewerkers gebruiken dit plan het hele jaar als ze bijvoorbeeld feedback vragen over hun prestaties aan collega’s en klanten. Het doel is om continu met elkaar in gesprek te blijven. Dialog ondersteunt organisaties zo om het maximale uit hun personeel te halen.
Meer dan honderd organisaties, waaronder NS, Spar en de KNVB, gebruiken Dialog. De software koppelt met alle bekende hr-pakketten, om zo dubbele administraties te voorkomen. Stefan op de Woerd, medeoprichter van Dialog, denkt dat zijn bedrijf als onderdeel van Visma sneller nieuwe markten kan betreden. Volgens John Reynders, de baas van Visma in de Benelux, vormt Dialog een waardevolle aanvulling op Visma’s portfolio aan hr-software-applicaties.
Dialog, met twintig medewerkers, zet de activiteiten als zelfstandig bedrijf binnen de Visma-groep voort. Dialog blijft dan ook met alle aanbieders van hr-pakketten in contact. Daarnaast gaat het samenwerken met andere Visma-bedrijven.