Een wetsvoorstel van de 2021-versie van de Archiefwet is naar de Tweede kamer gestuurd. Donderdag wordt het stuk, dat de oude Archiefwet uit 1995 vervangt, behandeld. Die Archiefwet uit het papieren tijdperk moest flink op de schop door het groeiende gebruik van digitale documenten binnen de overheid.
Er staan in de nieuwe versie van de Archiefwet bijvoorbeeld eisen over de bewaartermijn van e-mails, interoperabiliteit van software en afspraken over archivering bij het aanmaken van digitale documenten. In het wijzigingsvoorstel dat 18 november aan de Tweede Kamer is aangeboden en 25 november wordt behandeld, staan allerlei beleidsregels die ervoor moeten zorgen dat overheidsorganisaties ook digitale informatie goed opslaan en toegankelijk houden.
Zo moeten overheidsdocumenten al na tien in plaats van na twintig jaar worden overgebracht naar een archiefdienst. Demissionair minister Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media heeft zich sinds zijn aantreden sterk gemaakt voor modernisering van de Archiefwet. Door de digitalisering is de hoeveelheid overheidsinformatie namelijk flink gegroeid. Naast tekstdocumenten zijn er bijvoorbeeld e-mails, websites en databases waarin overheidsinformatie is vastgelegd, bijgekomen.
Vindbaar
In de nieuwe versie zijn ook maatregelen opgenomen om informatie vindbaar en bruikbaar te houden en na afloop van de geldende bewaartermijn te vernietigen. De Archiefwet geldt niet alleen voor de rijksoverheid, gemeenten, provincies en waterschappen, maar ook voor Hoge Colleges van Staat. Dat zijn bijvoorbeeld de Eerste en Tweede Kamer en private organisaties met openbaar gezagtaken, zoals notarissen en deurwaarders.