De coronapandemie heeft een impuls gegeven aan de digitale dienstverlening van Europese overheden. Nederland scoort qua beschikbaarheid en kwaliteit van digitale overheidsdiensten iets beter dan vorig jaar. Dit blijkt uit de eGovernment Benchmark 2021. Capgemini publiceert deze studie jaarlijks voor de Europese Commissie. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met IDC en Politecnico di Milano.
Waar Nederland in de rangschikking van vorig jaar nog twaalfde stond, staat het nu op plek negen. Alleen de digitale dienstverlening van Malta, Estland, Denemarken, Finland, Oostenrijk, IJsland, Luxemburg en Portugal staan op een hoger niveau.
De verbeterde positie van de Nederlandse overheid geeft aan dat de pandemie ook in Nederland heeft gezorgd voor verdere digitale transformatie van de overheid. Zo verdubbelde nagenoeg het aantal online diensten voor startende ondernemers in de afgelopen twee jaar.
Vooral voor studenten, ondernemers en werkzoekenden zijn goed ontwikkelde online diensten beschikbaar zijn. Maar Nederlanders zouden bij gerechtelijke procedures beter kunnen worden ondersteund.
Online beschikbaarheid
Opvallend is dat men in Nederland vaak digitaal kan aankloppen bij het gemeentehuis: 98 procent van de onderzochte Nederlandse lokale diensten is online beschikbaar. Ook niet-Nederlanders kunnen hun weg aardig digitaal vinden: 52 procent van de onderzochte diensten is online beschikbaar voor niet-Nederlanders, bijvoorbeeld door websites zowel in het Nederlands als Engels aan te bieden.
Door de coronapandemie is het meer dan ooit zichtbaar geworden dat burgers en bedrijven op afstand (digitaal) zaken moeten kunnen regelen met de overheid. Uit een analyse van ruim zevenduizend overheidswebsites in 36 Europese landen blijkt dat inmiddels ruim acht van de tien geëvalueerde diensten online beschikbaar zijn.