Sinds eind 2020 zijn veel ict'ers die voorheen via een detacheerder werkten, in vaste dienst zijn genomen door opdrachtgevers. Ook is een behoorlijk aantal gaan zzp’en. Terwijl de werkgelegenheid voor ict’ers in 2020 en de eerste helft van dit jaar sterk is gegroeid, nam de schaarste aan kandidaten verder toe.
De Vereniging van Detacheerders in Nederland (VvDN) meldt dit in haar Marktmonitor over het derde kwartaal. Detacheerders op gebied van ict hebben hun omzet in het afgelopen kwartaal met 2,8 procent zien dalen vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee zet de afname zich voort. Ook in het eerste en tweede kwartaal was de ontwikkeling negatief. Lichtpuntje is wel dat de omzet in het derde kwartaal vergeleken met het kwartaal daarvoor met 1,5 procent steeg.
De detacheringsmarkt staat er bekend om voortdurend in beweging te zijn. Veranderende arbeidsmarkt, nieuwe wetgeving en moderne technieken hebben meteen invloed. Zeker op gebied van ict verandert de markt constant. Ook de manier waarop detacheerders contact hebben, wijzigt zich. In opkomst zijn recruitment marketing en recruitment analytics. Bovendien zoeken zowel detacheerders als ict’ers tegenwoordiger voornamelijk online. Deze zogenoemde ‘digital journey’ biedt detacheerders kansen om het verschil te maken. Maar ze moeten wel bereid zijn te investeren in digitalisering.
Voorheen was er veel persoonlijk contact met kandidaten, medewerkers en klanten. Dit is verschoven naar online. Uit een onderzoek van TimeChimp blijkt dat het daardoor extra belangrijk is om nu in te zetten op de juiste digitale tools. Deze zijn nodig om bureaus te verbinden met gedetacheerde medewerkers en de klantrelatie te versterken. Dit geldt ook voor online overleg met collega’s, opdrachtbegeleiding en recruitment. Werken op afstand is een blijvertje. Een kwart van de respondenten ziet dit dan ook als de belangrijkste digitale trend van het moment.
Recruitment marketing, recruitment analytics, digital journey..
tijden veranderen, continuous detioriation.
test de verbetering, ignore de verslechtering en deployen maar.
daarna verbaasd doen. het lijkt wel het politieke dansen met janssen: die versoepeling van maatregelen heeft niet het gewenste effect gehad, iedereen wordt weer ziek 😛
Maar de ict-detacheerders hebben het moeilijk dus.
De dames in mantelpakjes en de goedgebekte accountmanagers, het truukje lukt niet meer.
Alles gaat online. Nu automatisering als integraal en stratisch onderdeel van een bedrijf wordt gezien, komen de budgetten ook vrij. Meer kansen voor de ict-er in dienst, inkomen, scholing, status, lekker in de buurt van je werk kunnen wonen.
Dus als je toch op je plek blijkt te zitten na een proeftijd van meer dan een jaar, waarom dan niet blijven bij de klant.
TimeChimp levert digitale tools en adviseert ze dus ook.
Makelaars op de huizenmarkt geven ook advies. Aan de verkoper (vertrouw alleen mij) en aan de koper (neem zo hoog mogelijke hypotheek en ga daarmee overbieden).
Benieuwd waar de detacheerders mee gaan komen.
@Dino
Wat ze al enige tientallen jaren doen:
Aan de kandidaat: “De markt is momenteel erg slecht. Wat is je minimumprijs en hoeveel kan die lager?”
Aan de koper: “Kandidaat die aan alle eisen voldoet plus meer. Helaas is zijn minimumtarief eur 30/uur hoger dan je in gedachten had. Wel snel beslissen aub.”