Carrefour gaat voor zijn digitale transformatie in zee met Meta, het bedrijf boven Facebook. De samenwerking gaat breed, van softwareontwikkeling tot Workplace voor de 320.000 werknemers bij Carrefour.
Speerpunten van de plannen rond digitalisering bij Carrefour zijn een versnelling van e-commerce en een toename van de activiteiten rond data en retail-media. Hiervoor doet de Franse multinationale retailonderneming volop een beroep op Meta, het bedrijf achter Facebook, WhatsApp en Instagram. Dat zal de retailer integreren in zijn programma’s voor de ontwikkeling van mobiele diensten. Ook zal Meta mee een applicatie ontwikkelen die alle diensten van Carrefour, waaronder thuislevering, bundelt.
Verder wil Carrefour met Meta initiatieven nemen om de boodschappen voor klanten te personaliseren via platformen als WhatsApp en Messenger. Opvallend is dat de Franse retailer ook de zakelijke netwerktoepassing Workplace gaat uitrollen voor al zijn 320.000 werknemers. De twee partijen overwegen ook om de virtual reality-omgeving van Meta in te zetten om werknemers op te leiden.
Google en Uber
Het is opvallend dat de Franse retailer voor zijn digitaliseringsplannen uitpakt met een aantal ‘new kids on the block’ als het gaat om zakelijke technologie. Meta dus, maar eerder ook al Google. Eerder migreerde Carrefour zijn SAP en supply chain-data naar Google Cloud.
Maar bij de plannen rond digitalisering van Carrefour staan onder meer ook taxi en leverdienst Uber, advertentiebedrijf Criteo en dataconnectiviteitsplatform LiveRamp vermeld als vooraanstaande partners.