Telewerken is een feit. Werk wordt niet langer alleen op kantoor uitgevoerd, waardoor we ervoor moeten zorgen dat teams en bedrijven ook thuis hun werkzaamheden kunnen verrichten. Hierbij moet de focus liggen op flexibele beleidsmaatregelen, samenwerkings- en tijdsbeheertools, uiteraard rekening houdend met de aanwezige infrastructuur, en niet te vergeten: de mensen in de organisatie. Maar hoe krijg je dit voor elkaar zonder vermindering van de productiviteit?
Adoptie & Cultuur
Telewerken gaat er niet om dat je slechts in staat bent om je dagelijkse taken vanuit huis uit te voeren. Ook het vermogen om op afstand te communiceren, samen te werken, taken te plannen, teams te beheren en resultaten te behalen zijn heel belangrijk. Organisaties moeten er niet alleen op toezien dat hun teams de tools hebben, kennen en begrijpen. Ze moeten ook in staat zijn de nodige vaardigheden en gedragingen met betrekking tot deze nieuwe manier van werken te ontwikkelen, een nieuwe cultuur aan te moedigen en mensen te helpen managen. Bewustwording, training en het centraal zetten van medewerkers zijn de sleutels tot succes bij de invoering van de nieuwe instrumenten en werkwijzen.
Samenwerking, Communicatie & Netwerken
Communicatie is ook, of misschien juist, op afstand heel erg belangrijk. Medewerkers moeten volledig op de hoogte worden gehouden via interne communicatie. De informatie die relevant is voor een medewerker moet in zijn/haar account komen door middel van AI of andere systemen die worden aangestuurd door de activiteit van de gebruiker. Deze communicatie moet betrouwbaar en flexibel zijn, meerdere opties hebben tot het geven van feedback, op meerdere kanalen te bereiken zijn en in diverse talen. Op deze manier wordt de kans op indringers verkleind.
“Communicatie is essentieel om efficiënt te blijven werken”
Beveiliging & Bestuur
Daarnaast is het belangrijk dat deze diensten en de volledige organisatie voldoen aan de regelgeving op het gebied van cybersecurity. Het is immers belangrijk om je business draaiende te kunnen houden in tijden van veranderende omstandigheden. Drie punten waar je rekening mee moet houden:
- Externe perimeterbeveiligingsanalyse: De toegangspunten tot organisaties zijn kritischer dan ooit, aangezien deze ervoor zorgen dat medewerkers hun werk kunnen doen. Besteed dus aandacht aan het analyseren van de risico’s om eventuele zwakke punten te detecteren die de organisatie in gevaar kunnen brengen.
- Virtuele CISO en DPO: Bied ondersteuning op afstand aan de CISO en DPO om het beveiligingsbeleid, de risicoanalyse of de informatieclassificatie bij te werken, zodat deze kunnen worden gedeeld. Ondersteuning van de DPO zorgt er tevens voor dat persoonsgegevens correct worden behandeld.
- Virtual Incident Response: Zorg ervoor dat je een virtuele ondersteuning voor aanvallen hebt, bij voorkeur met automatische meldingen in het geval van phishing.
Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?
NTT DATA helpt je graag om bovenstaande punten te implementeren in jouw organisatie. Aan de hand van een plan voor morgen, overmorgen en de langere termijn blikken we samen vooruit op de toekomst. Met behulp van TŌGŌ kunnen gebruikers zich organiseren in verschillende sociale gemeenschappen waar zij hun werk gemakkelijk kunnen delen. knowler zorgt ervoor dat je de meest relevante informatie in jouw account ontvangt, door middel van geavanceerde AI.