GVB verzorgt het openbaar vervoer per bus, metro, tram en veer in Amsterdam en de regio. Reizigers rekenen op realtime reisinformatie en veilig, gastvrij en punctueel vervoer. GVB wil deze reizigers steeds betere dienstverlening bieden. Het inspelen op deze uiteenlopende behoeften, vraagt om een hoge mate van flexibiliteit. Daarom zet GVB in op het verhogen van de integratievolwassenheid in de IT-organisatie.
Van klassiek naar modern
De Amsterdamse vervoerder heeft ±2000 integraties, die nog grotendeels op een point-to-point manier gerealiseerd zijn. Hierdoor is er veelal sprake van klassiek geautomatiseerde bestandsuitwisseling, in plaats van moderne realtime interfaces. “De kwaliteit en de actualiteit van data moet echter steeds beter geïntegreerd worden”, vertelt Enterprise Architect Frank van de Velde van GVB. “Bovendien willen we een wendbare organisatie met minder afhankelijkheden en zoeken we een kostenefficiëntere werkwijze voor beheer en change.”
Functioneel ontkoppelen
Om het beheer van integraties flexibeler, schaalbaarder en goedkoper te maken, ging GVB op zoek naar een passende oplossing. Zo hoeft zij niet langer brandjes te blussen bij veranderingen, doordat de geïntegreerde applicaties functioneel zijn ontkoppeld. “Functioneel ontkoppelen houdt in dat de applicaties op een gestandaardiseerde manier data uitwisselen, zonder van elkaar te hoeven weten hoe ze werken”, aldus Van de Velde.
Doorslaggevende factor
De oplossing voor dit vraagstuk vond de Amsterdamse vervoerder in de aanbestedingsinzending van Rubix. Naast het opzetten van een integratieplatform, bestond die ook uit workshops en kennisdelingssessies. Samen met de Red Hat expertise en een bijpassend trackrecord, vormde dit de doorslaggevende factor. Van de Velde: “We willen als organisatie bewuster werken met integratie. De workshops van Rubix zorgen ervoor dat wij als IT’ers, en de business, meer gaan begrijpen wat integratie is en welke mogelijkheden het biedt.”
Gestandaardiseerd en herbruikbaar
Het integratieteam bestaat uit medewerkers van GVB en een team van flexibele en vaste integratiespecialisten van Rubix (Team as a Service). Samen bouwden zij een Hybrid Integration Platform, dat draait op Red Hat OpenShift en Azure (ARO). Het platform integreert cloud en on-premise en ondersteunt API management (3Scale), messaging (AMQ), Managed File Transfer en datatransformatie en -translatie (FUSE). Met dit platform kan GVB op een gestandaardiseerde manier herbruikbare integraties bouwen. En veranderingen doorvoeren, zonder dat de buitenwereld daar last van heeft.
Gezonde applicaties
Om de applicaties ‘gezond’ te houden, is er ook een monitoring-laag toegevoegd. Daarop ziet het integratieteam precies hoe de applicaties draaien en wat de trend is. Als blijkt dat een integratie niet naar wens functioneert, dan kunnen zij proactief ingrijpen.
Een vliegende start
Het hybride integratieplatform is al volop in gebruik. Er wordt direct een groot project op gedraaid: de realisatie van een nieuwe plan-keten voor de vervoerplanning. Dit vereist een hoge mate van integratie tussen bijna alle bedrijfsdomeinen. Van de vervoerplanning – die omgezet wordt in een dienstplanning voor een heel jaar – tot het koppelen van de gegevens van personeel, onderhoud, depots en routes.
Een platform dat past bij de strategie
De komst van het hybride integratieplatform sluit naadloos aan bij de strategie van GVB. “Wij willen onze planning flexibeler maken, onze exploitatie verbeteren én de kwaliteit van onze besluitvorming verhogen. Daarvoor zijn realtime data en actuele rapportages nodig. Dit programma is de opmaat voor dit plaatje”, aldus Van de Velde.
Ben jij benieuwd wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen op gebied van Integratie en API? Neem dan contact op met specialist Marc Kuijpers. Of download het Market Dynamics Report 2021