De Nederlandse industrie komt op achterstand, nu de uitrol van 5G-netwerken voor privégebruik stilligt. Terwijl de Duitse concurrentie in hoog tempo private 5G-netwerken uitrolt, komt hier niets van de grond. De benodigde frequenties zijn namelijk niet vrijgegeven. Erger is dat er geen enkel perspectief is wanneer dit wel gebeurt. Zelfs met de voor privénetwerken benodigde regelgeving is nagenoeg geen begin gemaakt.
Dit zei ir. Eildert van Dijken, principal consultant bij Strict Consultancy, gisteren in Jaarbeurs Utrecht. Hij sprak daar tijdens het TBX Event, de opvolger van de it-vakbeurs Infosecurity.nl/Data & Cloud Expo. Volgens Van Dijken laat ‘Den Haag’ het op dit gebied helemaal liggen.
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat is bezig met andere zaken. Het departement moet eerst het nationale frequentieplan aanpassen. De huidige opzet brengt namelijk de nooddiensten voor het scheepsverkeer in gevaar. De voorzieningenrechter in Rotterdam bepaalde dit na een klacht van Inmarsat. Dat satellietbedrijf werkt vanuit het zendstation in Burum met dezelfde 3,5-GHz-frequenties als die voor 5G zijn bestemd.
Mede door deze problemen komt het ministerie niet toe aan het obstakel dat bedrijven die eigen privé-5G-netwerken willen bouwen, geen goede frequenties kunnen krijgen. Alleen onaantrekkelijke restjes zijn beschikbaar. Bij de plannen voor de verdeling van 3,5 GHz is geen ruimte beschikbaar voor de Nederlandse industrie omdat de mobiele operators, zoals Van Dijken dat noemt, ‘de beste stukken grond’ willen hebben. Vanuit hun standpunt bezien is dat logisch want ze zullen straks bij de veiling diep in de portemonnee moeten tasten. Maar ook andere frequenties vallen buiten het bereik van bedrijven die eigen netwerken wensen.
Teller op nul
In Duitsland is dat anders. Daar was de regelgever bereid spectrum toe te wijzen aan bedrijven als de Volkswagen Groep, Daimler en BMW. Het Bundesamt heeft de 3,5 GHz in vier kanalen opgeknipt. De eerste drie zijn voor de mobiele operators, de vierde is exclusief voor de industrie.
Ook havenbedrijven, luchthavens en (petro)chemie kunnen daarvoor in aanmerking komen. En dat is nadelig voor de Rotterdamse haven, stelt Van Dijken. Want die verliest daarmee concurrentiekracht. Inmiddels kent de Duitse industrie 120 projecten voor privénetwerken. In Nederland staat de teller op nul. 4G biedt geen soelaas omdat die techniek niet toelaat bandbreedte met prioriteit toe te wijzen aan ‘kritieke’ gebruikers.
Een nog groter probleem is volgens Van Dijken dat de verdeling van de zeer hoge mmwave-frequenties (26 GHz) bij het ministerie achter in de rij staat. En juist die frequenties bieden zakelijke 5G-gebruikers grote voordelen. Mmwave, de bovenste laag in de 5G-taart, is pas echt heel snel. De responsetijd (latency) van het netwerk is extreem kort. Robots bijvoorbeeld kunnen dan uiterst snel reageren. Is mmwave in de VS al ingeburgerd, in Nederland is nog geen enkele zekerheid over de toepassing van deze technologie te krijgen.
Volgens Van Dijken biedt het huidige 5G gebaseerd op 700 MHz betrekkelijk weinig voordelen. Als consument merk je er weinig van. Voor de industrie zijn de voordelen nog geringer. ‘Thans is 5G niet veel meer dan een extra spitsstrook’, zegt hij. ‘De snelheidswinst is klein. Alleen het bereik is groter.’
Martin van der Pol, cto bij T-Systems, zei gisteren tijdens de TBX-beurs dat over 5G veel misverstanden bestaan. ‘Ondernemers denken dat het er al is. Maar de huidige 5G is typisch iets voor consumenten. Bedrijven hebben echt iets anders nodig. Die moeten het straks van de hogere frequenties hebben’, valt hij Van Dijken bij. Ook hij noemt mmwave ‘de echte belofte van 5G’.