Het is tijd om een einde te maken aan een veel voorkomende misvatting: artificiële intelligentie (ai) is niet een marketingconcept, maar een concrete tool die vandaag al een merkbaar verschil kan maken in een bedrijf.
Concepten uit de tech-wereld hebben een groot potentieel om veelgebruikte modewoorden te worden. Blockchain, big data en ai zijn daar voorbeelden van. Hoewel we deze woorden ijverig gebruiken om een product te legitimeren en als superieur aan te prijzen, kunnen waarschijnlijk maar weinigen precies uitleggen wat de termen eigenlijk betekenen.
Vooral ai kom je in allerlei beschrijvingen tegen. Van computers en smartphones tot grote systemen. Maar al te vaak is de term gehuld in een zekere mysterie, en mijn ervaring is dat het door velen gezien wordt als een ondefinieerbare en complexe grootheid. Hierdoor kan het moeilijk worden om de concrete voordelen en waarde van ai in te zien. En dat is jammer. Ai is vandaag de dag al een concreet en tastbaar instrument dat in staat is grote taken in vele industrieën te vervullen.
Het doel is altijd om de precisie en de efficiëntie aan te scherpen, in welke bedrijfstak of organisatie het instrument dan ook wordt toegepast. Het is niet de bedoeling om werknemers in een kwaad daglicht te stellen of hen overbodig te maken. Integendeel, het moet worden gezien als een digitale collega die de individuele werknemer en het bedrijf wil helpen.
Hieronder drie voorbeelden uit sectoren waar ai-technologie vandaag al specifieke taken vervult.
Op kantoor
Op kantoor helpt ai werknemers nu al om efficiënter te werken. Slechts weinigen zijn zich daar van bewust. De inspanningen vinden achter de schermen plaats, bijvoorbeeld in kantoorprogramma’s die context kunnen waarnemen in documenten, e-mails, spreadsheets en diapresentaties. Met die context kunnen de programma’s grammaticahulp op maat bieden of automatisch aanbieden om gebeurtenissen in de agenda van een werknemer aan te maken wanneer hij of zij via e-mail specifieke vergadertijden voorstelt.
In de industrie
Fascinerender en duidelijker zijn de voordelen van ai in de maakindustrie waar het een belangrijke bijdrage kan leveren aan de opleiding en het dagelijkse werk. Denk aan productieomgevingen zoals een fabriek. Met een augmented reality-bril kan de drager een virtuele laag van fysieke objecten in het gezichtsveld zien. In combinatie met ai kan de bril de virtuele beelden aanpassen als de fysieke objecten worden gedraaid en geroteerd. De werknemer met de bril op kan zo met de virtuele instructies zien hoe bijvoorbeeld twee onderdelen in elkaar moeten worden gezet. Je kan het vergelijken met een papieren handleiding voor het in elkaar zetten van een kast. In plaats daarvan krijg je via een virtuele instructie te zien hoe alle onderdelen in elkaar passen totdat je de hele kast in elkaar hebt gezet.
In de landbouw
Ook in de landbouw wordt ai toegepast. Daar gebruiken ze ai onder meer om grote hoeveelheden gegevens te analyseren op het gebied van bodemgesteldheid tot slijtage van machines. Ze kunnen zo zien wanneer het optimaal is om mest of water te geven of wanneer machines toe zijn aan een onderhoudsbeurt. Dankzij deze inzichten kunnen landbouwers hun oogst optimaliseren zonder de bodem te veel te bewerken. Op dezelfde manier kan technologie helpen bij het identificeren van ziekten in een grotere veestapel op basis van videobeeldanalyses.
Natuurlijk blijven de mogelijkheden niet beperkt tot deze drie sectoren; ai-technologie kan in nagenoeg elke sector meerwaarde bieden en op eindeloos veel verschillende manieren worden toegepast.
De economische drempel is daarbij tegenwoordig zodanig laag, dat ook kleinere organisaties voordeel kunnen halen uit de technologie. Het gaat er uiteindelijk alleen om of je bereid bent om je erin te storten en of je je bewust bent van het feit dat ai als digitale medewerker wel eens je collega van het jaar zou kunnen worden.
(Auteur dr. Valerio Rizzo is ai lead Lenovo Infrastructure Solutions Group EMEA.)