Ahold Delhaize transformeert naar een samengestelde netwerkorganisatie met een architectuur die de onderneming in staat stelt zich razendsnel aan te passen. Hierdoor is continue innovatie mogelijk om de klant zo goed mogelijk te bedienen en externe ‘schokken’ op te vangen. In Nederland is Albert Heijn hier al mee begonnen; de vestingen in andere landen in Europa volgen later.
Dit blijkt uit een presentatie van Gerhard van der Bijl, senior vp tech bij Albert Heijn, vanmorgen in Jaarbeurs Utrecht. Hij sprak daar tijdens het TBX Event, de opvolger van de it-vakbeurs Infosecurity.nl/Data & Cloud Expo
Albert Heijn vormt zich om van een grootgrutter naar een ‘leidend food- en tech-bedrijf’. De onderneming staat namelijk voor de uitdaging om zich de concurrentie van techbedrijven als Amazon en lokaal Picnic van het lijf te houden. Het antwoord is de schaalbaarheid te omarmen. Bovendien moet je in staat zijn om met beperkte extra inspanningen waarde toe te voegen.
Volgens de techbaas van Albert Heijn, Gall & Gall en Etos, heeft de pandemie zijn bedrijf wakker geschud. ‘We waren onvoldoende geschaald,’ zei hij. Corona is aangegrepen om de organisatie te verbeteren. Veel beter dan voorheen is in te spelen op onverwachte gebeurtenissen. ‘We zijn sterker teruggekomen. En dat doen we op basis van de kracht van het netwerk.’
Pods
Ahold Delhaize probeert intern communities op te bouwen in een netwerkmodel, een nieuwe manier van organiseren die niet gemakkelijk is maar tot snellere innovatie moet leiden. Het netwerk bestaat uit ‘pods’ (teams); losse onderdelen met een zekere autonomie en eigen kenmerken die schaalbaar zijn. Als alles goed werkt, kunnen deze pods snel worden uitgebreid.
Van der Bijl: ‘We gaan de business inrichten in platforms. Zo krijgen Etos en Gall & Gall platforms voor customer engagement en customer technology. Cruciaal is dat ook de managementteams in netwerkstructuren gaan werken. Al die platformen worden gekoppeld door api’s. Deze netwerken moeten vervolgens operationeel worden gemaakt. Dat organiseren we door middel van een Fly Wheel (naam van het intern model om alles operationeel te maken – AM) dat van toepassing is op elk onderdeel van het netwerk. Behalve business platformen komen er ook tech, human en ‘run’ platforms. Met human api’s krijgen we dit alles aan de praat.’
Belangrijk ook is het Human Platform. Van der Bijl omschrijft dit als een garage waar teams en individuen terecht kunnen. ‘Partners als Microsoft en DXC helpen onze collega’s op een hoger niveau te komen.’
Ahold Delhaize werkt in de cloud. Alle bedrijfsonderdelen krijgen cloud foundations die zijn samengevoegd in Storm, het Cloud Foundation Platform van Ahold Delhaize. Verder zei Van der Bijl dat alle cellen via api’s communiceren in een ecosysteem. Storm gebruikt GitHub, waarin alle code een plek krijgt.