Afas Software stopt na twaalf seizoenen als hoofdsponsor van AZ. De naamgever van het stadion en trainingscomplex speelde een belangrijke rol in de wederopstanding van de Noord-Hollandse club.
Het familiebedrijf uit Leusden schonk de Alkmaarders het vertrouwen toen de club door het faillissement van DSB Bank zonder geldschieter kwam. Met Afas op het shirt won AZ in 2013 de KNVB-beker. Bovendien werd in twaalf Afas-seizoenen tien keer Europees voetbal afgedwongen. De jeugdopleiding maakte met Afas als partner eveneens furore.
Robert Eenhoorn, algemeen directeur van AZ, is Afas zeer erkentelijk: ‘We kwamen van ver, maar zij hebben de club door dik en dun gesteund.’ Ook Afas-topman Bas van der Veldt kijkt terug op een goede samenwerking. In 2010 was dit avontuur niet zonder risico’s. Maar het sponsorschap bleek een schot in de roos. ‘Buiten de landelijke bekendheid die het ons familiebedrijf heeft gebracht, is het een prachtig voorbeeld dat financiële stabiliteit leidt tot succes,’ verklaart Van der Veldt. Sinds de samenwerking is Afas uitgegroeid tot één van de meest gerenommeerde softwarebedrijven van Nederland. Eenhoorn: ‘AZ is dan ook trots een bijdrage te hebben kunnen leveren aan de groei en bekendheid van het merk.’
Circus
AZ moet dus op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor en partners voor het wedstrijdshirt, het gerenoveerde stadion en de jeugdopleiding. Net als Ajax heeft de Noord-Hollandse club een voorcontract getekend met de gok-organisatie Unibet. Het contract met Afas loopt nog tot het einde van dit seizoen.
Afas heeft overigens meerdere sponsoractiviteiten. Het softwarebedrijf verbond zijn naam aan het Circustheater. Afas Live en het Afas Theater in Leusden zorgen ook voor naamsbekendheid.