Nieuwe technologieën maken ons dagelijks leven persoonlijk, eenvoudig en gestroomlijnd. Geen wonder dat wij als consumenten hetzelfde niveau van klantenservice zijn gaan vragen van bedrijven waar we dagelijks zaken mee doen, banken incluis. Iedere digital native zou de spot drijven met het vooruitzicht om een bankkantoor binnen te moeten gaan en met de hand een lang formulier in te vullen om een rekening te openen.
Veranderingen in consumentengewoonten als gevolg van digitaal bankieren blijven een aandachtspunt voor elke financiële dienstverlener. Banken hebben een lange weg afgelegd ten opzichte van de traditionele manier van werken en technologie heeft veel handmatige processen vervangen. Maar veel bedrijfstakken zijn nog niet veranderd en de huidige processen zullen worden vervangen door bijvoorbeeld ai (artificial intelligence). McKinsey zegt dat banken ‘ai first’ moeten worden om te overleven en verwacht dat ai-technologieën elk jaar potentieel een biljoen dollar aan extra waarde voor het wereldwijde bankwezen kunnen opleveren.
Veel technologieën die de manier waarop we bankieren hebben verbeterd, zoals data capture of optical character recognition (ocr), bestaan al heel lang. Bankprocessen die ooit gebruikelijk waren, zullen naar verwachting veranderen met meer en meer geavanceerde hulpmiddelen zoals deze. Technologie verandert alles, van kredietverlening, on-boarding van klanten, rekeningen openen, klantenservice, risico en compliance, beveiliging en anti-witwaspraktijken, tot zelfs het transformeren van backoffice-technologieën om het 24/7-bankieren maar soepel te laten verlopen.
Vloedgolf
Laten we dieper ingaan op technologieën die banken vandaag kunnen gebruiken en die de digitale gewoonten en de manier waarop we bankieren veranderen.
- Low-/no-code-tools
Tot voort kort werden gevestigde namen in finance voortdurend op snelheid gepakt door veel flexibele fintech-startups. Maar dankzij de toenemende populariteit van low-/no-code-platformen, waarmee zakelijke gebruikers snel applicaties kunnen aanpassen of uitbreiden, begint daar verandering in te komen.
- Procesintelligentie
Vóór de vloedgolf aan digitale veranderingen evalueerde banken de prestaties van hun filialen maar eens in de zoveel tijd. Tegenwoordig kan door middel van procesintelligentie de realtime-prestaties bekeken en verbeterd worden, wat vertraging in klantenervaring en resultaten voorkomt. Een goede analyse van de data leidt tot meer efficiëntie, groei en winstgevendheid.
- Content Intelligence
Content intelligence biedt de mogelijkheid om taken uit te voeren zoals het vastleggen en routeren van een document, gezichtsmatching en mobiele web capture die het vastleggen van selfies ondersteunt. Verder stelt content intelligence digitale werkers in staat om handmatige, onnauwkeurige, door mensen gedragen processen rond documenten en gegevens om te zetten in automatisering met behulp van machine learning en ai. Dit is iets wat automatiseringsplatforms alleen niet efficiënt en accuraat kunnen doen. Realtime-inzicht in processen is noodzakelijk om echt te zien hoe bedrijven functioneren en hun resultaten te verbeteren.
- Integratie van ai, ml en nlp
Bij de transformatie van content gaat het niet alleen om het digitaliseren van documenten. Banken moeten ook in staat zijn om automatisch de benodigde data uit documenten te halen. Door een combinatie van technologieën als ai, machine learning (ml) en natural language processing (nlp) te gebruiken en te integreren in bedrijfskritische workflows, kunnen banken zowel gestructureerde als ongestructureerde documenten snel consumeren en verwerken. Een kredietverstrekker kan bijvoorbeeld robotgestuurde procesautomatisering (rpa) en ai gebruiken om betaalde leningen te automatiseren en daardoor 30 keer sneller leningen verwerken dan wanneer dit handmatig wordt verwerkt.
Tijdperk
Hoewel bankkantoren de komende jaren nog niet zullen verdwijnen, zullen ze de nooit eindigende evolutie onder ogen moeten zien als ze willen slagen in het nieuwe technologische tijdperk. Banken moeten een strategie en de juiste technologieplatforms voor automatisering aannemen die hen in staat stellen in te spelen op de snel veranderende markt, hun inhoud beter benutten en hen helpen aan de eisen van hun klanten te voldoen en die te overtreffen.