Apple sluit zijn gebroken boekjaar 2020-2021 af met cijfers die onder de verwachting blijven. Volgens ceo Tim Cook heeft de verstoorde supply chain in het laatste kwartaal zo’n zes miljard dollar gekost. Toch kon het bedrijf over heel het jaar nog altijd een stevige omzetgroei noteren, in alle categorieën.
Net geen 366 miljard dollar heeft Apple over omgezet, dat is een derde meer dan vorig jaar. Onder de streep hield het bedrijf daar een duizelingwekkende 95 miljard dollar nettowinst aan over. Ongeveer alle productcategorieën lieten een verhoogde vraag noteren, vooral de iPhones en, opmerkelijk, ook Apple’s services-business. Daarin zitten de verkopen vervat van de App Store, abonnementen op muziek- en videodiensten, reclame-inkomsten en verlengde garanties. De omzet daar steeg met meer dan kwart, wat zelfs boven de verwachting van Apple zelf was.
Bij de Mac-computers bleef de groei achter, maar de cijfers omvatten niet de verkoop van de gloednieuwe MacBook Pro die Apple vorige week lanceerde. De iPad-verkopen tikten meer dan twintig procent aan. Nog een ander lichtpunt waren de goede verkopen in China.
Chiptekorten
Ondanks de cijfers was de sfeer eerder bedrukt onder analisten, want in het laatste kwartaal van dit jaar bleven de resultaten onder de verwachtingen. En de schuld daarvan lag vooral bij supply chain-problemen, zo legde ceo Tim Cook uit. Zo heeft ook Apple last van chiptekorten, waardoor het bedrijf minder producten kan verkopen dan er vraag naar is. Alles bij elkaar zouden toeleveringsproblemen Apple liefst zes miljard dollar hebben gekost, becijferde Cook.
Apple geeft sinds de pandemie geen officiële vooruitzichten meer omdat die volgens eigen zeggen te moeilijk zijn in te schatten. Toch liet Cook weten dat hij volgend kwartaal een ‘solide’ omzetgroei verwacht, ondanks de aanhoudende en allicht zelfs zwaarder wordende toeleveringsproblemen.
Op Wall Street werd het nieuws van de gemiste cijfers negatief onthaald en dook het Apple-papier bijna vijf procent naar beneden. Toonaangevende analisten als Jim Cramer wijzen er op dat de problemen van het bedrijf hoogstwaarschijnlijk ‘tijdelijk’ zijn.