Bugs in software teisteren de auto-industrie. De Nederlandse Consumentenbond signaleert als nieuwe trend de opkomende software-problematiek. Fouten in de software komen bovenop problemen met de elektronica in auto’s. Die laatste categorie van problemen speelt al een aantal jaar, maar nu geeft vooral de software hoofdpijn.
Dit blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond onder zevenduizend automobilisten. Vooral in elektrische auto’s laat de software de chauffeur relatief vaak in de steek. ‘Computer says no’, verschijnt er dan op het dashboard-scherm.
Vaak moet de auto dan naar de garage voor een software-update. Bij Tesla kan dit over-the-air. Vooral Tesla Model S krijgt regelmatig ‘error’ meldingen op zijn overigens fraaie scherm. Bij Tesla 5 zorgt het informatiesysteem nogal eens voor problemen. Als de computer vastloopt, kan je daar weinig mee.
Bezitters van zo’n auto doen er verstandig aan dichtbij een garage te gaan wonen. Tesla staat dit jaar samen met Citroën en Volkswagen onderaan de merkenlijst.
Oud model beter
Opvallend is dat je soms veel beter een oud model dan een nieuw model kunt hebben. Eigenaren van een Renault Captur zullen dat beamen. De introductie van het ‘easylink’ navigatie- en multimedia-systeem in de tweede generatie Captur (vanaf 2019) ging gepaard met de nodige softwareproblemen.
Renault wisselt hele goede modellen met bar slechte af. De Clio scoort goed, terwijl de Scénic vaak de garage ziet. Het dochtermerk Dacia doet het over alle jaren goed met cijfers tegen de 8 aan. Maar Roemeense software-ontwikkelaars weten doorgaans van wanten. Ook wacht Dacia wat langer met de inbouw van de nieuwste elektronica. Ook Volkswagen valt op door sterke wisselende resultaten.
Seat maakte een spectaculaire sprong in betrouwbaarheid. Japanse en Koreaanse merken doen het over het algemeen heel goed, maar ook bij hen kunnen zich af en toe softwareproblemen voordoen.