Facebook gaat als onderneming per 1 december Meta heten, de afkorting voor 'metaverse'. Ceo Mark Zuckerberg wil de komende jaren bouwen aan een sociale, virtuele 3d-ruimte voor het delen van ‘meeslepende ervaringen’. In die metaverse beleven bezoekers samen avonturen op die in de fysieke wereld niet mogelijk zijn.
Zuckerberg wil dat zijn onderneming geldt als een metaverse bedrijf in plaats van een sociale-mediagigant met merken als Facebook, WhatsApp en Instagram. Hij beseft dat verandering van imago broodnodig is nu Facebook publicitair de wind flink tegen heeft.
Zowel binnen het bedrijf als daarbuiten neemt de kritiek hand over hand toe. Vooral de Facebook Files van The Wall Street Journal hebben de reputatie van het bedrijf besmeurd. Uit deze serie onthullingen bleek dat Facebook weet dat zijn platforms vol kwalijke hiaten zit, maar daar bar weinig aan doet.
Leden van het Amerikaanse Congres vergeleken de tactieken en werkwijze van Facebook met die van de tabaksindustrie. Uiteindelijk kreeg die bedrijfstak te maken met strenge regulering die de winsten behoorlijk aantastte. Toen Big Tobacco onder vuur kwam te liggen vanwege de schadelijke effecten van het roken, paste Philip Morris de naam aan. In 2003 ging de sigarettenreus verder als Altria Group, waardoor de associatie met roken verdween.
Door voor de nieuwe merknaam Meta te kiezen, kan Facebook hetzelfde resultaat bereiken. Meta betekent in klassiek Grieks ‘verder gaan’. Deze naam geeft aan waar Facebook als bedrijf naar toe wil. Zuckerberg wil voorbij de beperkingen van schermen gaan, voorbij de grenzen van afstand en natuurkunde, naar een toekomst waarbij iedereen bij elkaar kan ‘zitten’ en nieuwe dingen kan ervaren. ‘Na verloop van tijd hoop ik dat we gezien worden als een metaverse bedrijf,’ zei hij.
Voortgang
De Facebook-topman kondigde de naamsverandering aan tijdens de jaarlijkse Connect-conferentie. Zowel bij virtual reality (vr) als bij augmented reality (ar) wordt volgens hem flinke voortgang geboekt. Vr wordt meer sociaal. Fitness met VR wint snel aan populariteit. Facebook investeert ook veel middelen om VR in te zetten voor werk. Ook AR krijgt veel aandacht. Gewerkt wordt aan de lancering van een complete AR-bril. Facebook stimuleert ook de content, mogelijkheden en communities die Facebook-ervaringen kunnen verrijken en de AR-brillen tot een gewild hebbeding maken.