Tie Kinetix focust volledig op digitalisering van leveranciersketens met zijn Flow-platform. Eerdere producten zijn uitgefaseerd. De pandemie en een dwarsliggend schip in het Suez-kanaal hebben bedrijven aangezet tot het herzien van hun supply chains. Tie Kinetix speelt hierop in.
‘Voorheen boden we oplossingen voor vraagontwikkeling en through-channel marketing automation (TCMA), waarvan onze Google Ads for the Channel-oplossing de populairste was. Afgelopen zomer hebben we die kant van het bedrijf verkocht aan Impartner, en bestaande klanten konden via hen hun service voortzetten’, vertelt woordvoerster Courtney Yocabet. ‘We hebben het afgelopen jaar een aantal producten uitgefaseerd om onze focus op honderd procent digitalisering van de toeleveringsketen te ondersteunen en de voortdurende groei van ons Flow-platform in het bijzonder.’
Flow is geschikt voor iedereen, overal. Het is een ‘one-size-fits-all’-saas-platform dat bedrijven en overheidsinstanties in staat stelt verbinding te maken met handelspartners over de hele wereld en controle te krijgen over hun cashflows in realtime. Tie Kinetix heeft zijn hoofdkantoor in Breukelen en kantoren in de VS, Frankrijk en Duitsland.
Proactief
De pandemie heeft duidelijk gemaakt dat bestaande leveringsketens geen bedrijfscontinuïteit kunnen waarborgen. Dit gaat hand in hand met het behoud van een concurrentievoordeel in snelle markten en wordt verder ondersteund door markttrends, namelijk de opkomst van de end-to-end supply chain en een verschuiving naar lokalisatie.
Omdat organisaties er nu naar streven proactief te zijn in plaats van reactief, upgraden ze hun kernsystemen om connectiviteit en toegankelijkheid te bereiken. Dit gaat gepaard met een duidelijke behoefte om altijd en overal nauwkeurige en volledige inzichten in de toeleveringsketen te verkrijgen. Maar om dit te bereiken, is het niet genoeg voor een organisatie om van het ene erp naar het andere over te stappen; alle supply chain-processen moeten worden gedigitaliseerd en andere bestaande systemen moeten eveneens de nieuwe en veranderende eisen ondersteunen. Tie Kinetix ziet dan ook een flinke groei naar systemen voor supply chains.
Explosief
De invoering van elektronisch factureren (e-factureren) is niets nieuws, zeker niet voor organisaties in de publieke sector in Nederland – zij zijn al jaren wettelijk verplicht e-facturen te ontvangen. Ironisch genoeg is electronic data interchange (edi) ook niet nieuw. Het bestaat al sinds de jaren tachtig. Maar één ding is zeker: de organisaties die e-facturatie al hebben geïmplementeerd, willen meer doen (denk aan e-procurement), en de organisaties die dat nog niet hebben gedaan, zijn druk bezig met een inhaalslag.
Vandaag de dag is de behoefte aan edi en e-facturatie diensten van saas-aanbieders zoals Tie Kinetix explosief gestegen. De vraag naar Flow in het bijzonder heeft ertoe geleid dat het bedrijf de structuur van zijn organisatie volledig heeft moeten herzien om tegemoet te komen aan een groeiend klantenbestand, grote accounts en, als klap op de vuurpijl, een snel groeiend partnernetwerk. Tie Kinetix was al een goed presterend saas-bedrijf en is zich volledig aan het positioneren voor groei op korte en lange termijn. Dit heeft te maken met de overgang naar het ‘nieuwe’ normaal in combinatie met de opkomst van de end-to-end supply chain, en de verschuiving naar supply chain-lokalisatie.
Logo
Het nieuwe logo van Tie Kinetix weerspiegelt de aangescherpte focus door het weglaten van de tekst die verwijst naar diensten die niet langer worden aangeboden. Daarnaast wordt het ondersteund door de nieuwe website gekenmerkt door duidelijke taal en een modern design, in lijn met de filosofie dat documentuitwisseling eenvoudig moet zijn.
‘Met een versterkte focus en minder producten om te ontwikkelen en te onderhouden, gaan we voortdurend vooruit’, zegt Jan Sundelin, ceo van Tie Kinetix. ‘Sinds de verkoop van onze demand generation business hebben we een beter beeld van onze Flow-klanten en is de ontwikkeling op een nieuw hoogtepunt. We hebben veel vooruitgang geboekt aan de achterkant, en daar zijn we trots op. We moesten een rebranding doorvoeren om onze klanten en de rest van de wereld te laten zien wie we zijn, wat we doen en waarom we dat doen.’