Met een online-museum over data science en een strip waarin portretten van twaalf pioniers poogt Dataiku een beter begrip te kweken voor dit werkveld waar het accent ligt op artificiële intelligentie (ai). Zo vindt het het bedrijf dat ai een alledaags verschijnsel zou moeten worden.
Het van origine Franse Dataiku levert een data-scienceplatform waarmee klanten zelf kunstmatige intelligentie (ai)-projecten kunnen opzetten om hun bedrijfsprocessen te analyseren en ondersteunen. Het bedrijf staat op het standpunt dat ai door iedereen gebruikt moet kunnen worden. Rond de technologie hangt nog te vaak een zweem van complexheid. Dat kan deels worden weggenomen door voorlichting met ook oog voor de ethische kanten rond het toepassen van kunstmatige intelligentie.
Eerder al liet Dataiku een documentaire maken over data science en ai en ondersteunt het de podcast Banana Data. Nu komt het bedrijf met een online museum – History of Data Science – en de ‘graphic novel’ ‘Innovators of Data Science: From Bayes to Bayesian Neural Networks’. In het museum staan de voorlopers en hedendaagse onderzoekers van data-wetenschap centraal. Op de site staan artikelen over data science en ai-innovaties en interactieve ervaringen, zoals ‘Beat the Linear Algorithm Regression game’.
In het stripboek staan de verhalen van twaalf vorsers die van grote invloed zijn geweest op het huidige werkveld van datawetenschap: Thomas Bayes, Pierre-Simon Laplace, Carl Friedrich Gauss, Ada Lovelace, Ronald Fisher, Alan Turing, Claude Shannon, Geoffrey Hinton, Yann LeCun, Jürgen Schmidhuber, Yoshua Bengio en Bernhard Schölkopf. De stripmakers zijn Sandrine Martin, Gilles Warmoes, Philippine Brenac, Kelsey Suleau, Sheina Szlamka en Tristan Garnier. Elke maand verloot Dataiku vijfhonderd exemplaren onder inschrijvers. Op de site valt als voorproefje de biostrip van Alan Turing te lezen.