De storing waardoor geen Verklaringen Omtrent het Gedrag (VOG) kunnen worden afgegeven, blijft Justis in een ijzeren greep houden. Na elf dagen tast het ministerie van Justitie nog altijd in het duister over de oorzaak.
Hoe de fout precies is ontstaan is bij de ambtenaren onbekend. Gesproken wordt van een softwarefout. Justitie probeert deze complexe storing samen met it-partners te verhelpen, maar voorlopig zonder veel resultaat.
Eerder ontkende het ministerie het slachtoffer te zijn geworden van een ransomware-aanval of andere vorm van cybercriminaliteit. Opvallend is overigens wel dat door de problemen met de software verschillende systemen zijn geraakt. Slechts een beperkt deel waaronder het Klantcontactcentrum is weer beschikbaar.
De behandeling van VOG’s, GVA’s (gedragsverklaring aanbesteden) en BOA-aktes (opsporingsbevoegdheid) staat volledig stil. Het ministerie zegt er geen zicht op te hebben wanneer de storing helemaal voorbij is.
Gevolg is dat mensen geen digitale aanvragen kunnen klaarzetten dan wel indienen in de digitale aanvraagomgeving van Justis (MijnJustis). Justis kan mensen evenmin voorzien van statusinformatie.
Justis heeft een langjarige overeenkomst lopen met B-ware Business Software voor het genereren van volledige gepersonaliseerde documenten in de huisstijl van Justis met behulp van de zelf ontwikkelde software-oplossing Docsys. Dit gebeurt binnen een Oracle-omgeving die is ingericht door Sogeti en Whitehorses.
UPDATE (27-10-2021, 14.40): In een eerdere versie van dit artikel stond dat het om een storing in de Docsys-software ging. Dat blijkt niet zo te zijn. De directeur van B-Ware laat weten dat de fout niet in de Docsys-software zit. Een vraag hierover staat nog steeds uit bij de woordvoerder van Justis.