Xerox heeft de doelstelling om de CO2-uitstoot te reduceren tot nul met tien jaar vervroegd naar 2040. Het helpt ook andere bedrijven daarbij, onder andere de Amerikaanse marine met het gebruik van 3d-printing. Dat blijkt uit de 2021-editie van het eigen duurzaamheidsrapport 'Global Corporate Social Responsibility'.
Alle initiatieven op het gebied van milieu, maatschappij en governance die in genoemd rapport zijn gepubliceerd, staan naast Xerox’ Innovation with Impact-programma. Dit initiatief leidde tot de recente samenwerking van Xerox met de Naval Postgraduate School om te helpen bij de adoptie van 3d-printen in de Amerikaanse marine. Het leidde ook tot de lancering door Xerox van Eloque, een joint venture met VicTrack, een staatsbedrijf in Victoria, Australië, om de door Palo Alto Research Center (Parc, een dochterbedrijf van Xerox) ontwikkelde internet of things-technologie te commercialiseren die op afstand de structurele gezondheid van bruggen bewaakt.
De Eloque-oplossing is een industrial internet of things (iiot)-technologie, waarbij gebruik wordt gemaakt van minuscule glasvezelsensoren die op de brug worden bevestigd om nauwkeurig structurele spanning, thermische respons, buiging, belastingen, trillingen en corrosie te meten en in te schatten, wat allemaal maatstaven zijn voor de structurele gezondheid. Vervolgens worden geavanceerde analyses gebruikt om de gegevens van de sensoren te evalueren en de eigenaars en exploitanten van de brug in realtime van inzichten te voorzien, zodat is na te gaan of een brug te veel of te weinig wordt gebruikt, structurele problemen heeft of schade die moet worden hersteld.
Routekaart
Xerox wil dus versneld naar een netto-nuldoel. In het genoemd rapport is een routekaart opgenomen hoe het bedrijf dit wil bereiken. De roadmap richt zich op het verbeteren van processen en energie-efficiëntie, en het ontwerpen van milieuvriendelijke producten en schone technologieën. Specifieke voorbeelden zijn onder meer:
● Bereiken van de Energy Star-registratie van alle relevante nieuwe producten.
● Pionieren van een nieuw service experience platform door CareAR, onderdeel van Xerox, om bedrijven in staat te stellen om betere resultaten te boeken op het gebied van milieu, zorg en veiligheid. CareAr levert kritieke context via realtime, visuele augmented-realityinteracties, instructies en intelligentie voor buitendienstafdelingen, zodat zij sneller tot een oplossing kunnen komen, de vaardigheidskloof en de middelen zijn te optimalieren en de operationele kosten te verlagen.
● Samenwerking met het Amerikaanse ministerie van energie op het gebied van hvac-technologie (heating, dat het stroomverbruik van airconditioners met wel 8tachtig procent kan terugdringen). Ook dit wordt ontwikkeld binnen Parc.