Waar tien jaar geleden de ‘i’ van ICT was en we dat vooral in de kelder van onze kantoren verstopten, staat de ‘i’ nu voor iedereen. Met informatie, IT en innovatie gaat Amsterdam de inwoners nog beter bedienen. En zoekt ICT’ers die hierbij willen helpen.
De ‘i’ staat in de kern van wat we doen en verandering naar een moderne organisatie is de kern van onze opdracht. We gaan bijvoorbeeld dienstverlening persoonlijker maker, werken met 3D-modellen als we de stad ontwikkelen, informatiegestuurd werken aan onderhoud, en we spelen in op de kansen die techniek biedt.
CIO Mark Crooijmans stelt: “Omdat technologie een steeds belangrijker rol speelt in alles wat we doen, gaan we niet alleen de IT-afdelingen reorganiseren; we gaan ook fundamenteel anders werken. Samen met afdelingen die verantwoordelijk zijn voor stedelijke opgaven. Samen met hen gaan we technologie gebruiken en processen opnieuw inrichten om zo effectief mogelijk de stad zo leefbaar mogelijk te houden voor bewoners, ondernemers en bezoekers. Of het nu gaat over bestrijding van armoede , het effectiever geleiden van verkeer of het aanvragen van vergunningen: er wordt terecht steeds meer van ons verwacht. Daarom hebben we ons nu anders georganiseerd, zijn er veel nieuwe rollen en hebben we veel hulp nodig. Mensen die meedenken, visie hebben en samen met inhoudelijke experts tot de beste oplossingen komen.”
Investeren in kennis
“Word jij onze toekomstige UX Desiger of wordt je verantwoordelijk voor de ‘i’ bij een opgave als de stad schoon houden of mensen aan het werk helpen? Of help je onze applicaties veilig te houden en goed te onderhouden? Welke keuze jij daarin ook maakt, we doen het met elkaar. We investeren in de verdere ontwikkeling van onze kennis en vaardigheden. Onder andere met opleidingen en trainingen. Soms voor groepen, soms individueel. Soms op eigen initiatief, andere keren weer op initiatief van het management”, omschrijft Crooijmans de hulp waar nieuw talent op kan rekenen.