PayPal voert gesprekken met het sociale medium Pinterest over een overname. Dat meldt persbureau Bloomberg. Als de acquisitie doorgaat, wordt het een van de grootste transacties dit jaar.
De financiële dienstverlener wil het platform voor het delen van foto’s en links inlijven om een grotere rol te kunnen spelen in de winkelervaring van de consument. Via Pinterest doen klanten namelijk ideeën op voor een nieuw interieur en uitbreiding van hun garderobe. Ook wisselen ‘foodies’ recepten uit, wat weer tot extra boodschappen leidt.
Volgens de Wall Street Journal zijn de besprekingen nog in een oriënterend stadium. De Amerikaanse zakenkrant sprak ingewijden die zeiden dat een deal nog niet zeker is. PayPal zal diep in de buidel moeten tasten om het sociale medium te kunnen verwerven. Op de beurs is het platform zo’n veertig miljard dollar waard. Direct na de publicatie van Bloomberg veerde de koers van Pinterest bijna veertien procent op. Beleggers in PayPal waren minder enthousiast. De koers van de betaalreus ging bijna vijf procent omlaag.
Reclame
Pinterest verdient aan de reclame op het eigen platform. Geleidelijk aan ruikt het sociale medium ook aan e-commerce. Daarbij wordt samengewerkt met Shopify, leverancier van software voor online-winkeliers.
PayPal wil meer zijn dan een financiële dienstverlener met betaaldiensten. De ambitie is een grotere rol te spelen in de e-commerce. Pinterest zou dan een mooie springplank zijn. Het bedrijf heeft plannen om een reeks shopping tools uit te brengen. PayPal zag het aantal gebruikers en transacties tijdens de pandemie sterk toenemen.
Het betaalbedrijf is rond driehonderd miljard dollar waard. De oorlogskas is met ruim negentien miljard dollar goed gevuld. Pinterest had afgelopen maart wereldwijd 478 miljoen actieve gebruikers.