Onderzoekers van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) zijn erin geslaagd de databeveiliging van verschillende modellen van het automerk Tesla te kraken. Ze vonden een schat aan informatie die van pas kan komen bij strafrechtelijk onderzoek na een verkeersongeluk.
Het NFI ploos de software in detail uit en kon data verzamelen uit de modellen Tesla S, Y, X en 3. Ook is geanalyseerd hoe het registratiesysteem werkt. De automaker registreert ruwe gegevens in logboekbestanden die gecodeerd zijn. De auto’s slaan onder andere informatie op over de werking van rijhulpsystemen zoals de Autopilot. Ook registreren ze voertuigsnelheid, gaspedaalstand, stuurwielhoek en rembediening. De bevindingen zijn gepubliceerd.
NFI hoopt met de vondst meer inzichten te krijgen bij eventuele ongelukken met Tesla’s Het automerk verstrekt bij een vordering door de rechtbank of het Openbaar Ministerie vaak alleen gegevens voor een specifiek tijdsbestek, terwijl de logbestanden alle opgenomen signalen bevatten.
‘Wat je niet weet, kan je niet vorderen, dus het is nuttig dat we het nu weten welke informatie nog meer opgeslagen wordt’, stelt het NFI. Afhankelijk van hoe vaak het voertuig gebruikt wordt, kunnen deze logboeken gegevens bevatten van meer dan een jaar geleden.
Betrouwbaarheid data
In de publicatie beschrijft het NFI waar welke informatie te vinden is in de verschillende type voertuigen van Tesla. Het beschrijft ook hoe toegang te krijgen is tot deze gegevens en welke voorzorgsmaatregelen moeten worden genomen voor de verwerving en analyse.
Forensisch onderzoeker Aart Spek van het NFI onderzocht een aanrijding waarbij een Tesla botste op een auto die plots hard moest remmen. De bestuurder van de Tesla reed op de automatische piloot. ‘Dan wordt je geacht om zelf in te grijpen wanneer de auto niet op tijd remt’, vertelt Spek. Het bleek nuttig om ook de ruwe gegevens uit de logboekbestanden te analyseren.
In dit geval liet het onderzoek zien dat de bestuurder inderdaad heeft ingegrepen en ook binnen een reactietijd die je mag verwachten. Dat het toch een botsing plaatsvond, kwam omdat de volgafstand te krap was in de drukke verkeerssituatie. ‘Daarmee wordt het interessant, want wie is er verantwoordelijk voor de volgafstand: de auto of de bestuurder?’, zegt Spek.
Wet- en regelgeving
NFI weet niet of er ook andere voertuigfabrikanten zijn die gegevens op een dergelijk detailniveau over lange perioden registreren. ‘Als we beter zouden weten welke gegevens autofabrikanten allemaal opslaan, kan er ook gerichter gevorderd worden via de rechtbank of door het Openbaar Ministerie. En uiteindelijk dient dat het belang van waarheidsvinding na een ongeval.’
Volgens de onderzoekers kan internationale wet- en regelgeving helpen om autofabrikanten transparanter te laten zijn over welke gegevens worden opgeslagen.