It-consultant Capgemini heeft zich aangesloten bij het Verified, een initiatief van de Verenigde Naties (VN) om desinformatie rond Covid-19 te bestrijden. Het project maakt deel uit van een bredere strategie om te zorgen voor een eerlijke toegang tot vaccins, met name in ontwikkelingslanden.
Het Verified-initiatief is in mei vorig jaar door de VN gelanceerd als reactie op de pandemie, met als doel duidelijke, feitelijke informatie te bevorderen en te delen en internationale solidariteit te stimuleren. Het initiatief heeft in 2020 een miljard mensen bereikt in 130 landen en vijftig talen. Dit door samen te werken met VN-agentschappen, sociale-mediaplatforms, influencers, maatschappelijke organisaties en bedrijven.
Capgemini schenkt nu een miljoen euro om de internationale en lokale voorlichtingscampagnes van Verified verder te ondersteunen. Deze campagnes worden uitgevoerd door communicatiedepartement van de VN en zijn in eerste instantie gericht op landen die zwaar door de pandemie zijn getroffen.
In mei van dit jaar droeg Capgemini twee miljoen euro bij aan Unicef ter bevordering van de wereldwijde toegang tot de Covid-19 Tools Accelerator (ACT-A). Dat is een wereldwijde samenwerking die de ontwikkeling, productie en eerlijke toegang tot Covid-tests, -behandelingen en -vaccins wil versnellen, vooral in India en Brazilië.
Unicef leidt namens het internationale Covax-programma (de vaccincomponent van ACT-A) de grootste inkoop- en leveringsoperatie voor vaccins ooit, met als doel twee miljard doses beschikbaar te maken voor levering in het eerste kwartaal van volgend jaar.