De coronapandemie – en het noodgedwongen thuiswerken – heeft de veranderingen in it versneld. Dit heeft gevolgen voor de it-infrastructuur van bedrijven. Welke technologieën spelen hier een rol in?
It verandert snel. In het afgelopen decennium zagen we verschuivingen in de richting van automatisering, gedecentraliseerde technologiebudgetten, adoptie van cloudgebaseerde diensten en de toepassing van ai. De pandemie heeft deze veranderingen nog eens extra versneld, onder meer door het thuiswerken. Dit heeft gevolgen voor de it-infrastructuur van organisaties. Welke technologieën geven de toekomst van de it-infrastructuur vorm en wat zijn de langetermijneffecten ervan?
Tempo van de technologie
Wanneer it-teams nadenken over de it-infrastructuur en het updaten van technologieën, moet ook worden nagedacht over hoe hun bedrijf het tempo van de technologie kan bijhouden en kan blijven gedijen in het nieuwe normaal. Hoewel technologie altijd een enabler is geweest, is het belangrijk na te denken over welke technologieën onze aandacht nodig hebben en hoe ze ons door het nieuwe normaal zullen loodsen. Drie voorbeelden.
- Baanbrekende technologieën
Ai, automatisering en iot. Dit zijn de technologieën die elke sector en de toekomst van de it-infrastructuur op elke werkplek kunnen ontregelen. Hoewel deze technologieën zeker niet nieuw zijn, betekent de vooruitgang die wordt geboekt in zowel machine- als deep learning dat ai klaar is om vrijwel elke industrie te transformeren. Volgens IDC zal tachtig procent van de organisaties die overstappen op een hybride bedrijfsmodel tegen 2022 vier keer meer uitgeven aan AI-ondersteunde en veilige edge-infrastructuur voor zakelijke wendbaarheid en realtime inzichten. Eigen onderzoek liet zien dat iets meer dan de helft van de Europese it-beslissers zegt dat aankoopbeslissingen rond ai- en machine learning-oplossingen nu belangrijker zijn dan vóór de pandemie. Dit werd uitgesplitst in: 59 procent voor wearable devices, zestig procent automatiseringstechnologie en 52 procent voor edge computing-oplossingen.
Om in deze nieuwe wereld relevant te blijven, zullen organisaties de snelheid waarmee ze producten op de markt brengen moeten verbeteren, evenals het vergaren en gebruiken van informatie over hoe klanten hun diensten willen gebruiken. Ook moeten ze het tempo van technologische veranderingen en de verwachtingen van klanten beheren. Edge computing-oplossingen kunnen bijvoorbeeld gecombineerd worden met een nieuwe generatie wearable devices, zoals slimme brillen, om ai en iot in verschillende professionele omgevingen toe te passen. Uit ons onderzoek blijkt zelfs dat twee derde van de organisaties in de komende drie jaar waarschijnlijk een slimme bril gaat inzetten; bijna de helft van deze beslissingen komt voort uit de wens om mobieler te werken.
- Welzijnstechnologieën
Welzijnstechnologie wordt meestal gebruikt als verzamelnaam voor technologieën die het leven verbeteren. Naarmate werk steeds vaker op afstand of thuis plaatsvindt, richten deze technologieën zich meer en meer op het prioriteren van het welzijn van werknemers – met andere woorden; het verschaffen van de hulpmiddelen voor een goede thuiswerkplek, en passende samenwerkingstools om betrokkenheid te garanderen.
De meest voor de hand liggende (zakelijke) welzijnsbehoefte is communicatie. Daarom hebben tools als Zoom, Microsoft Teams en Cisco Webex de afgelopen 18 maanden een exponentiële groei doorgemaakt. Maar deze tools gaan over veel meer dan alleen productiviteit. Ze kunnen ook een belangrijke rol spelen in het welzijn van werknemers door mogelijkheden te bieden voor virtuele teambuilding. Gelukkige werknemers zijn waarschijnlijk ook meer betrokken en productiever. Het is dus van vitaal belang om na te gaan denken over de implementatie van technologie op afstand om personeel verbonden en betrokken te houden.
- Hardware
Als het op technologie aankomt, is hardware net zo belangrijk als software. Kleine details zoals ergonomische stoelen, toetsenborden en muizen kunnen een grote rol spelen bij het ondersteunen van een steeds mobieler personeelsbestand. Daarnaast moet zorgvuldig worden nagedacht over laptops in het bijzonder – een van de belangrijkste game changers in de nieuwe realiteit van mobiel werken.
Apparatuur voor werknemers die (deels) vanuit huis werken, moet aan vier criteria voldoen. Het eerste criterium is draagbaarheid. Het moderne bedrijfsleven heeft behoefte aan meer lichtgewicht apparaten die eenvoudig mee te nemen zijn, met name voor werknemers die mobiel werken of op afstand werken combineren met werk op locatie. Uit ons onderzoek is gebleken dat draagbaarheid voor 70 procent van de zakelijke kopers het belangrijkste aspect is bij de aankoop van een laptop.
Het tweede criterium is duurzaamheid. Lichtgewicht apparatuur moet ook robuust zijn om zowel de it-ondersteuning te ontlasten als een optimale productiviteit van werknemers mogelijk te maken. Stevige en zorgvuldig ontworpen laptops met een lange batterijtijd zijn van cruciaal belang voor werknemers om wendbaar te blijven en online te zijn wanneer dat nodig is. Dit werd door 71 procent van de respondenten gezien als een van de belangrijkste kenmerken.
De derde (en misschien wel de belangrijkste) is security. 81 procent van onze respondenten heeft bij de aankoop rekening gehouden met de beveiliging van de laptop en dat is logisch. Nu de meeste taken vanuit huis worden uitgevoerd, zonder de beveiligingsmaatregelen die op kantoor worden gehanteerd, zijn werknemers kwetsbaarder voor cyberaanvallen dan ooit tevoren.
Ten slotte moet it-apparatuur, inclusief accessoires, voldoen aan een vierde criterium: de behoeften van gebruikers aan eenvoud en gebruiksgemak. Nu er minder op kantoor wordt samengewerkt, moet hardware-ondersteuning eenvoudig en ongecompliceerd zijn om de toch al overbelaste it-teams te ontlasten en de ervaring van mobiele werknemers te verbeteren. En aangezien 74 procent van de Europese it-besluitvormers het erover eens is dat de aanschaf van laptops nu belangrijker is dan vóór de pandemie, is het duidelijk dat deze trend zich zal doorzetten.
Blijven ontwikkelen
De overgang naar het nieuwe normaal heeft miljoenen technologiebedrijven de mogelijkheid geboden hun activiteiten te verbeteren. Om de nieuwe manier van werken succesvol te laten zijn, is het van cruciaal belang dat vooruitgelopen wordt op nieuwe technologieën, het welzijn van de werknemers en zorgvuldig geselecteerde hardware. In het licht van een ongekende transformatie is het noodzakelijk opnieuw te kijken naar hoe we werken, en hoe technologie leidinggevenden kan helpen van deze veranderingen te leren en ontwikkelingen voor te blijven.
Zeker zal er een verdere digitalisering plaats vinden in de edge waartoe dus ook de cognitieve AI in de edge van bijvoorbeeld gezichtherkenning behoort. Eén van de punten die maatschappelijk steeds meer ter discussie komt te staan omdat welzijntechnologieën die vanuit een verkeerd oogpunt gebruikt worden ons een gevoel geven bespied te worden. De slimme bril die er enkele jaren geleden al was werd hierdoor niet erg populair hoewel een AR bril een enorme verrijking kan zijn want de honger naar informatie zal namelijk alleen maar toenemen. Communicatie gaat tenslotte vooral om informatieoverdracht en de wijze waarop deze gepresenteerd wordt zal bepalend worden nu we niet meer achter de statische terminals zitten. Dit uiteraard wel met inachtneming van de regels want privacy wetgeving zal een remmende werking op deze ontwikkelingen krijgen want dat iets kan wil namelijk nog niet zeggen dat het ook mag.
Vergeet verder ook niet dat draagbare apparaten vooral een goede accu moeten hebben want draadloos stroom is nog niet uitgevonden en gelijk met de toenemende behoefte aan informatie is er dan ook een groeiende behoefte aan stroom. Uitgaande van de trend van thuiswerken en stijgende energieprijzen ook iets om mee te nemen in de overwegingen.