DataRobot, aanbieder van een platform voor ai-software (ai = artificial intelligence), breidt haar partnernetwerk verder uit. In de Benelux zijn samenwerkingsverbanden aangegaan met Cronos, GoDataDriven, MIcompany en SoftwareOne. Gekozen is voor partijen die een sterke focus op ai hebben.
Het Amerikaanse bedrijf denkt zo sneller te kunnen groeien. DataRobot heeft in België het bierconcern AB Inbev als klant. In Nederland werkt de Nierstichting met het ai-platform. Ook de gemeente Den Haag is klant.
Volgens DataRobot willen veel organisaties voordeel halen uit ai. Alleen mislukt in de praktijk een groot aantal projecten. Na het bouwen van modellen lukt het vaak niet deze te schalen. Ook ontbreekt het aan kennis en kunde om projecten in productie te brengen en ze adequaat te monitoren.
Daarom richt DataRobot zich met zijn partners op het volledige proces. Dit start met het neerzetten van een goede strategie voor ai. Geprobeerd wordt snel de impact ervan aan te tonen. Verder moet de werkwijze worden aangepast. Daarnaast zijn ook opleiding en training nodig. De volgende stap is te kijken hoe de data-integratie tot stand komt. Bovendien moet de ai in de bestaande tech stacks worden gebracht. Dan pas kan gestart worden met het opzetten van de eerste use cases met ai die substantiële waarde opleveren.
Data-science- en machine-learning-platforms zoals DataRobot, proberen met hun tools de drempel tot de toepassing van ai te verlagen. Ool Alteryx, AWS, Cloudera, H20.ai, Dataiku, IBM, MathWorks, Microsoft en SAS Institute bieden dergelijke platforms aan.
DataRobot heeft in de Benelux tien medewerkers.