De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan internationaal voorop in aanpak van graffiti op treinen. De vervoerder test verschillende technische hulpmiddelen zoals drones, sensoren, slimme camera’s, beeldherkenning en een app. Zo moet de jaarlijkse schade die in de miljoenen loopt, worden terug gedrongen.
In 2020 liep de schade voor het schoonmaken en opnieuw spuiten van treinen op tot tien miljoen euro, stelt de NS in een bericht over de aanpak van graffiti. Bovendien zijn de treinen die schoongemaakt worden uit de dienstregeling en rijdend materiaal is schaars. Uiteindelijk zijn de reizigers dus de dupe.
De NS gaat nu internationaal voorop in een coalitie die onderzoek doet naar de aanpak van die problemen en schuwt technische hulpmiddelen niet. De vervoerder test onder meer camera’s die bij een beweging een melding geven. Ook worden sensoren gebruikt die beweging, het geluid van een spuitbus en het vrijkomen van drijfgassen waarnemen. Er wordt ook getest met drones die misdrijven vastleggen op video en waarbij de beelden kunnen helpen bij de opsporing van vandalen.
Databank
In een nieuwe app voor medewerkers kan graffiti-schade direct worden gemeld en wordt aan de achterkant een database opgebouwd. Met beeldherkenning en artificiële intelligentie (ai) kunnen patronen herkend worden en daders worden opgespoord. Door het verzamelen en combineren van alle beschikbare informatie ontstaat een landelijke graffiti-databank die inmiddels bestaat uit ruim twee miljoen foto’s.
Volgens de spoorwegen is in 2020 ruim 142.000 vierkante meter graffiti aangebracht op de buitenkant van treinen. Dat is een toename van 65 procent sinds 2015. Door samen met de politie zoveel mogelijk informatie te verzamelen en het vroegtijdig ontdekken van vandalisme centraal te stellen, hopen beide organisaties de problemen aan te pakken en die getallen omlaag te krijgen.